Zet je onderneming op de kaart

Je hebt je appelzaadje geplant en verzorgt het boompje goed. Je appelboom zal spoedig vruchten dragen. Maar daarmee ben je er nog niet. Je zult je appels ook moeten verkopen. Om van je bedrijf een succes te maken, is het belangrijk om je naamsbekendheid zoveel mogelijk te vergroten. Dat kan zowel met een hoog als met een laag budget. 

Gebruik free publicity

Een laagdrempelige manier om bekendheid te vergroten is free publicity. In feite is dit niets anders dan gratis publiciteit. Free publicity komt het vaakst voor in de vorm van een persbericht, bijvoorbeeld over een actie die je organiseert of de resultaten van een enquête. Lees ook deze blog als je wilt weten hoe je jouw onderneming actief onder de aandacht kunt brengen van media.

Sponsor je lokale club

Sponsoring kan je ook helpen om meer naamsbekendheid te genereren. Denk aan het sponsoren van een lokale vereniging of sportclub. Bovendien zijn de kosten aftrekbaar, mits je kunt aantonen dat deze een zakelijk belang hebben. Als je hier meer over wilt weten, kun je dit artikel lezen. Je kunt sponsoren in de vorm van een geldbedrag, maar je kunt ook producten sponsoren.

Deel content op sociale media en je website

Dankzij sociale media kan iedereen viral gaan, of je nu een eenmanszaak hebt of multinational bent. Als je goede, originele content deelt, is de kans groot dat mensen jouw berichten liken of delen. Zorg voor interactieve berichten op sociale media. Vraag vervolgens om hun mening, deel een kijkje achter de schermen, plaats een leuke foto enzovoort: de mogelijkheden zijn eindeloos. Op je website kun je af en toe een blog plaatsen als dit relevant is voor jouw branche, of een gratis download aanbieden.

Vergeet ook niet letterlijk je gezicht te laten zien door naar beurzen, evenementen of netwerkbijeenkomsten te gaan.

Doe aan netwerken

Vergeet ook niet letterlijk je gezicht te laten zien! Dit kun je doen door naar beurzen, evenementen of netwerkbijeenkomsten te gaan. Er wordt vast wel eens iets georganiseerd in – of buiten – jouw regio. Voor een overzicht van lokale bijeenkomsten kun je terecht op NetwerkgidsNederland.nl en de agenda van Ikwordzzper.nl. Vergeet ook niet gebruik te maken van online netwerken via LinkedIn.

Zet jezelf op de (netwerk)kaart en zorg dat je kennis up-to-date blijft! En natuurlijk neem je naar iedere meeting je visitekaartjes mee die je kunt uitwisselen.

Verbeter je online vindbaarheid (SEO)

Ook online kun je je naamsbekendheid vergroten door je online vindbaarheid te verbeteren. Dit doe je door je website SEO-vriendelijk in te richten. SEO staat voor Search Engine Optimization en legt de basis voor een hoger zoekresultaat in Google. Er zijn allerlei manieren waarop je je online vindbaarheid kunt verbeteren, zoals door relevante trefwoorden in je teksten, koppen en tussenkoppen te gebruiken, maar ook zoekmachinevriendelijke afbeeldingen, gebruiksvriendelijkheid en een responsive website. In de kennisbank van ikwordzzper.nl vind je veel informatie hierover.

Adverteer (offline en online)

Een andere effectieve manier om je naamsbekendheid te vergroten, is adverteren. Adverteren kan zowel offline als online. Bij offline adverteren kun je denken aan buitenreclame, radio, tv of natuurlijk gedrukte media. Buitenreclame is vooral effectief als jij je met jouw aanbod op de regio concentreert. Dit kunnen posters of borden zijn die je op drukke plekken in de stad, bij stations of scholen kunt plaatsen.

Gedrukte media, zoals weekbladen en huis-aan-huisbladen, lijken achterhaald, maar zijn nog steeds populair onder gezinnen (bron). Informeer eens bij de uitgever naar de advertentiemogelijkheden. Dat kan een advertorial zijn, bijvoorbeeld. Ook kun je altijd navragen wat de advertentiemogelijkheden op een regionale radio- of tv-zender zijn. Of informeer eens naar de prijs van bioscoopreclame.

Voorbeelden van online advertentiemogelijkheden zijn:

  • Google Ads (SEA)
    SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel: zoekmachine adverteren. Hiermee koop je advertentieruimte in op Google en kom je dus in het betaalde gedeelte van de zoekresultaten terecht. Je betaalt per klik en 'koopt' als het ware zoek- of trefwoorden in. Dit kun je via het adverteerprogramma van Google doen: Google Ads.

  • Sociale media (Facebook, Instagram, LinkedIn)
    Via Facebook of LinkedIn kun je heel gericht adverteren. Je maakt een doelgroep aan, kunt zelf je advertentie en tekst samenstellen en kiezen waar je advertentie getoond moet worden. Wil je je advertentie alleen aan mannen van 50+ tonen of jonge vrouwen van 18 tot 25 jaar? Je kunt het tot in detail bepalen. Je houdt zelf in de hand hoeveel geld je uitgeeft, of de tekst tussentijds aangepast moet worden of dat je de advertentie stopzet.

  • Remarketing
    Met remarketing toon je je advertentie aan mensen die jouw website, of bepaalde pagina's daarvan, al eens hebben bezocht. Het grote voordeel hiervan is dat je mensen bereikt die al eens eerder interesse hebben getoond in jouw bedrijf en de kans dus groter is dat zij overgaan tot actie. Remarketing kun je inzetten door middel van Google Ads of via Google Analytics, maar ook Facebook heeft mogelijkheden om na een bezoek op jouw website advertenties te tonen.

Onze partners

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

Leestip: Experttips voor een succesvolle start als zzp'er

De ervaringen die zzp-expert Martijn Pennekamp in de loop der jaren heeft opgedaan, heeft hij gebundeld in dit boek met 50 waardevolle tips voor een succesvolle start als zzp'er!

Terug naar stappenplan