• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Zakelijk bloggen voor zzp’ers (+ 12 onderwerpen voor jouw blog!)

Bloggen is ideaal voor jou als zzp’er. Goede content zorgt voor meer bezoekers op jouw website, je kunt potentiële klanten inspireren en informeren en uiteindelijk mede door jouw blogberichten meer klanten krijgen. Hoppa!

Lekker relevant

Het draait allemaal om relevante artikelen die de klant wil lezen. Het gebruiken van nieuwsfeiten, leuke weetjes en gebeurtenissen achter de schermen doen het altijd goed. Vooral dit laatste kun je goed gebruiken om een band op te bouwen met de klant. De klant is nieuwsgierig en wil ook graag weten hoe het bedrijf in elkaar zit en door een kijkje achter de schermen kan de klant je bedrijf beter leren kennen.

TIP: Wil je de interactie aangaan? Stel dan aan het einde van jouw blog één of meerdere vragen aan de lezers om hen uit te dagen te reageren op jouw blog.

Aandacht

Belangrijk bij het starten van een blog is dat je de blog niet alleen begint, maar ook onderhoudt. Wanneer een blog slechts één keer per maand een nieuwe artikel krijgt zullen mensen niet snel geneigd zijn om de blog te lezen en te blijven volgen. Zorg dus dat je jouw blog goed bijhoudt en regelmatig nieuwe artikelen schrijft.

TIP: Vaak kun je artikelen vooraf schrijven en inplannen, zo is iedere week schrijven niet nodig en worden jouw artikelen automatisch op een door jouw gekozen moment geplaatst.

Nieuwe content is erg belangrijk, één artikel per week in een goed minimum om aan te houden. Zorg voor een aantrekkelijke vormgeving in de herkenbare huisstijl van jouw bedrijf en voor integratie van de blog in jouw website. Een blog is geen op zichzelf staand  ‘ding’ maar een waardevol onderdeel van de onderneming. Zorg er dus voor dat de content overeen komt met wat jij met jouw bedrijf wilt uitstralen en dat deze past bij jullie (online) strategie.

TIP: In de meeste gevallen is een blog zo aangemaakt binnen jouw website. Weet je niet hoe? Google weet alles!

Gebruik je woorden waarop veel gezocht wordt, dan word je gevonden op Google. Hoe beter je gevonden wordt hoe meer bezoekers jouw blog ontvangen. Heb je al eens een zoekwoordenanalyse gedaan, dan kun je deze woorden verwerken in jouw blog. Zo niet dan is het goed om dit uit te (laten) zoeken voor goede vindbaarheid van jouw blog.

12 blog onderwerpen voor zzp’ers

  • Beantwoord veel gestelde vragen.
    Ieder bedrijf krijgt bepaalde vragen vaker. Beantwoord deze vragen op aansprekende wijze in een blog!
  • Maak eens een ‘How to’ of ‘DIY’ post.
    Een blog waarin je vertelt hoe klanten zelf iets kunnen maken of doen. Bijvoorbeeld zelf een blog schrijven, een cadeautje leuk inpakken of hoe je kleding gemakkelijk opvouwt.
  • Stel jezelf uitgebreid voor!
    Beantwoord geen standaard vragen, maar probeer er echt iets persoonlijks van te maken. Bedenk bijvoorbeeld welke vragen je kunt stellen die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Wat vind jij het leukste klusje om te doen, wat is het favoriete product uit jouw eigen assortiment?
  • Interview tevreden (vaste) klanten.
    Laat het een persoonlijk verhaal worden en zorg dat er ook in naar voren komt waarom deze klant voor jouw dienst of product kiest.
  • Review een nieuw product.
    Test het product en vertel wat je bevindingen zijn. Het is niet erg om ook een aantal negatieve punten te benoemen, maar geef positieve bevindingen wel de overhand. Wees eerlijk en oprecht. Een video is ook erg leuk om te gebruiken bij een review!
  • Help klanten bij het kiezen en informeer.
    Vertel bijvoorbeeld over het verschil tussen materialen en kwaliteit. Bied praktische vergelijkingen aan en laat klanten op basis van jouw informatie de juiste keuze maken.
  • Vergelijk producten eens in een blog.
    2 producten uit je eigen shop of vergelijk jouw product met dat van de concurrent. Ook hier geldt: wees eerlijk en oprecht!
  • Deel kennis in een blog.
    Jij weet vast veel meer over de producten en/of diensten die jij aanbiedt dan de gemiddelde klant. Schrijf daarom over nuttige informatie bij het keuzeproces zoals materialen, achtergronden en kwaliteit.
  • Maak een lijstje.
    We vinden lijstje allemaal leuk, maak daarom lijstjes (je leest dit lijstje immers ook). Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘de top 10 meest verkochte producten’, ‘10 items die niet mogen ontbreken in de vakantiekoffer’ of ‘10 producten waarvan je niet wist dat je ze zo graag wilde hebben’.
  • Een kijkje achter de schermen.
    Om klanten echt aan je te binden is het aan te raden om hen ook eens een kijkje achter de schermen te geven. Laat bijvoorbeeld zien hoe producten worden gemaakt of ingekocht, waar collega’s werken of hoe het inkopen van producten in zijn werk gaat.
  • USP’s.
    Schrijf ook eens over wat jou als bedrijf uniek maakt, benoem je unique selling points (USP’s). Vertel waarom dit uniek is en ook waarom jullie dit zo aanpakken.
  • Geschiedenis van jouw bedrijf.
    Vertel de lezer eens over hoe jouw bedrijf is ontstaan. Wat is de geschiedenis van het bedrijf en wat is er in de loop van de tijd veranderd?

Bloggen met een doel

Een blog is geweldig, maar vergis je niet. Een blog is een goed marketingmiddel, geen doel! Het doel is nog steeds de interactie met de klant, meer bezoekers op jouw website en uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om meer omzet!

TIP: Blog geschreven? Delen maar! Want een blogartikel is perfecte content voor jouw social media kanalen en nieuwsbrief.

Heb jij al een blog? Deel jouw tips & tricks. Inspireer andere zzp’ers.
Veel succes met jouw blog!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Michelle Pouwels

Michelle Pouwels

Michelle is marketing zzp'er en werkt voor- en met zzp'ers en kleine ondernemers. Creatieve marketing oplossingen, lekker to the point & voor ieder budget. Je vindt Michelle's portfolio hier.