Wat zijn de meest voorkomende problemen als startende zzp’er?

Beginnen met ondernemen is een spannende stap. Je verlaat het veilige en zekere bestaan als een werknemer in loondienst om voor jezelf te beginnen. Hier komen allerlei zaken bij kijken waar je als werknemer niet aan hoefde te denken. Dit maakt dat veel startende zzp’ers tegen bepaalde problemen aanlopen. In dit artikel bespreken we de meest voorkomende problemen als startende zzp’er.

Het zoeken van klanten of opdrachtgevers

Een van de grootste angsten van iemand die begint als zzp’er is 'wat als ik geen klanten krijg?'. Zelfs al heb je alle kennis en vaardigheden in huis, men moet wel weten dat jij jouw producten of diensten aanbiedt. Het is daarom belangrijk om goed aan acquisitie en promotie te doen.

Laat bijvoorbeeld een website maken waarop jouw aanbod aangegeven staat. Hier kan je mensen naar verwijzen die een probleem hebben waar jij mee kan helpen. Laat ook kaartjes drukken met jouw contactgegevens. Deze kan je uitdelen of tentoonstellen voor meer promotie.

Geen spaargeld hebben voor onvoorziene omstandigheden

Een van de belangrijkste zaken die je op orde moet hebben, zijn de financiën. Er ontstaan altijd situaties die meer geld kosten dan vooraf werd gedacht. Zorg er daarom voor dat je altijd een financieel buffer hebt om dat soort situaties op te vangen.

Je kan te maken krijgen met een financiële tegenvaller. Wellicht gaat er apparatuur kapot en moet je deze vervangen. Het kan ook zo zijn dat je een tijdje zonder opdrachten komt te zitten. Om deze situaties allemaal goed te doorstaan, heb je geld nodig. Spaar voordat je begint met ondernemen genoeg bij elkaar en onderhoud deze spaarrekening.

 

Je hoeft alleen maar alle gegevens in het programma te zetten en het programma doet de rest.

Het bijhouden van administratie

Er kan veel tijd gaan zitten in het bijhouden van administratie. Voor de Belastingdienst is het noodzakelijk om inkomsten en uitgaven goed bij te houden. Ook kan het handig zijn om uren te registeren, een werkplanning te maken en belastinggeld alvast opzij te zetten.

Het is fijn om een tool te gebruiken die je hiermee kan helpen. Er zijn bijvoorbeeld workforce management programma’s die het overzicht voor je bewaren. Je hoeft alleen maar alle gegevens in het programma te zetten en het programma doet de rest. Dit soort programma’s gebruik je voor een personeelsplanning, maar ook voor je urenregistratie. Daarnaast kunnen er via deze programma’s offertes en facturen worden opgesteld en verstuurd. Je hoeft voor dit alles niet zelf een overzicht te creëren wanneer je gebruik maakt van een workforce management tool.

Blogs

Terug naar overzicht
Lequal

Lequal

LEQUAL is een professioneel digital marketing bureau met vestigingen in Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Apeldoorn. Een team van specialisten zet zich iedere dag in om het maximale rendement uit online marketing campagnes te halen! Hoe we dat doen? Door enthousiasme en ervaring van onze digital marketeers te combineren met data en (de laatste) technieken.