• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Betalen voor informatie? Verzekeringsmarkt is spoor volledig bijster!

Je bent ondernemer en op zoek naar een AOV. Heel verstandig, maar helaas vaak ook onnodig ingewikkeld. De markt ligt met zichzelf overhoop en je tussenpersoon probeert krampachtig het hoofd boven water te houden. Want hoe moet hij overleven in een wereld zonder ‘verborgen provisies?’

Je bent ondernemer en op zoek naar een AOV. Heel verstandig, maar helaas vaak ook onnodig ingewikkeld. De markt ligt met zichzelf overhoop en je tussenpersoon probeert krampachtig het hoofd boven water te houden. Want hoe moet hij overleven in een wereld zonder ‘verborgen provisies?’ Een kat in het nauw wil nog weleens rare sprongen maken. Het gevolg: als ondernemer word je sinds 1 januari 2013 steeds vaker geconfronteerd met een nieuw fenomeen. Je gaat betalen voor de informatie, in plaats van voor het advies.

Gezond verstand

Wat zeg je? Dat klinkt nog niet heel raar? Inderdaad, jouw tussenpersoon is voor je aan de slag gegaan en ‘voor wat hoort wat’. Dat principe is natuurlijk geen ondernemer onbekend. Maar misschien wordt het al iets vreemder als we hetzelfde verhaal toepassen op wat meer ‘alledaagse’ zaken.

Stel je voor: je maakt een proefritje in een mooie auto. Na 20 minuten kom je terug bij de garage en je besluit de auto niet te kopen omdat de wegligging in de bochten je niet bevalt. De verkoper wil toch even met je afrekenen: € 150,- voor de proefrit! Een andere auto proberen? Natuurlijk, maar dan mag je nog eens hetzelfde bedrag aftikken!

Of wat te denken van de makelaar die je door een voor jou interessante woning rondleidt. Het huis is toch niet helemaal wat je ervan verwacht, want het moet grondig worden opgeknapt. Maar de makelaar is onverbiddelijk: hij overhandigt je de factuur: € 250,- voor de geleverde ‘informatie’. Het huis ernaast bekijken? Je bent er nu toch... Dat kan, maar kost je wel opnieuw € 250,-.

De klok horen luiden

Het lijkt misschien bizar, maar dit is precies waar het nu mis gaat op de AOV-markt. De tussenpersoon verwart informatieverstrekking met advisering. Praktijkvoorbeelden waarbij de ondernemer vooraf tot € 300,- moet betalen om een indicatieve berekening voor zijn AOV te ontvangen zijn helaas geen uitzondering. Misschien is de tussenpersoon onzeker? Bang dat zijn producten uiteindelijk niet voldoen aan het verwachtingspatroon van de kritische consument. En ja, dan kun je maar beter op voorhand betaald krijgen, toch?

De portemonnee moeten trekken voor informatieverstrekking is niet alleen vreemd, maar kan ook leiden tot serieuze problemen. Want waarom zou je tussenpersoon nog jouw belang centraal stellen? Er is immers toch al betaald! Nee, daar kan geen afgelegde eed tegenop.

Betalen voor advies

Advies kopen: dat klinkt al een stuk logischer. De praktijk leert dat de ondernemer best bereid is om te betalen voor kwalitatieve dienstverlening en maatwerk. De markt is overduidelijk toe aan adviseurs in plaats van steeds maar meer tussenpersonen. Wees dus kritisch bij de zoektocht naar een goede AOV en vraag jezelf bijvoorbeeld af:

●    Heb ik te maken met een ervaren adviseur met een aantoonbare staat van dienst?
●    Weet mijn adviseur goed toe te lichten waarvoor ik nu precies betaal?
●    En staat mijn eigen belang (en niet de portemonnee van de adviseur) centraal?

AovXL is onderdeel van Kendall Mason

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
aovXL

aovXL

aovXL is een onderdeel van Kendall & Mason welke al meer dan 50.000 hoger opgeleide ondernemers verzekerd van een goede collectieve verzekering. Via deze blog geven ze meer informatie over verzekeringen of stellen actuele onderwerpen aan de kaart. Bekijk ons collectief met aovXL en vraag vrijblijvend een offerte aan.

Lees hieronder nog meer interessante blogs van het team van aovXL: