• Laatste update:
  • Update datum:
  • Leestijd: 3 min

Kan ik een (D)DoS-aanval op mijn webwinkel voorkomen?

Je kunt helaas niet voorkomen dat je webwinkel wordt getroffen door een (D)DoS-aanval. Maar je kunt wél slimme maatregelen nemen, waardoor je na een (D)DoS-aanval zo snel mogelijk weer in bedrijf bent.

Wat gebeurt er tijdens een (D)DoS-aanval?

Tijdens een Denial-of-Service (DoS)-aanval wordt de capaciteit van onlinediensten, zoals webwinkels of de ondersteunende servers en netwerkapparatuur daarvan, zó overladen met netwerkverkeer, dat ze heel traag gaan werken, of, in het ergste geval niet meer bereikbaar zijn. Als de aanval wordt uitgevoerd vanaf meerdere computers tegelijk, dan heet het een Distributed DoS (DDoS)-aanval.

Wat zijn de gevolgen van een (D)DoS-aanval voor mijn webwinkel?

Of je webwinkel nu wordt aangevallen door een DoS- of een DDoS-aanval, het effect is hetzelfde. Je website raakt overbelast en instabiel en is daardoor slecht of helemaal niet meer bereikbaar voor je klanten. Dat kan soms uren duren.

Op wie is een (D)DoS-aanval gericht?

Een (D)DoS-aanval is vaak gericht op grote doelwitten, zoals providers of de betalingssystemen van banken. Heeft jouw webwinkel dezelfde infrastructuur, dan kan ook jij hierdoor getroffen worden. Dan kan het zomaar gebeuren dat je webwinkel uren onbereikbaar is.

Wie zit achter een (D)DoS-aanval?

Een (D)DoS-aanval kan vanuit de hele wereld worden opgezet. Meestal is niet te achterhalen wie erachter zit. Zo worden (D)DoS-aanvallen uitgevoerd door:

  • hacktivisten
    Het hacktivistencollectief ‘Anonymous’ bijvoorbeeld gebruikt (D)DoS-aanvallen om een politieke boodschap over te brengen.
  • criminelen
    Cybercriminelen zetten (D)DoS-aanvallen in om grote en kleine bedrijven af te persen.
  • scriptkiddies
    Scriptkiddies hebben meestal geen duidelijke motivatie voor hun (D)DoS-aanvallen.
  • eigen gebruikers
    Dit zijn bijvoorbeeld ontevreden medewerkers die wraak willen nemen.
Verzekerings-helpdesk

Verzekerings-helpdesk

  • Heb je een vraag over verzekeringen?
  • Wil je weten welke verzekering je nodig hebt?
  • Benieuwd wat er wel en niet gedekt is bij een bepaalde verzekering?

De verzekeringshelpdesk van Het Ondernemerscollectief beantwoordt jouw vragen en geeft je graag advies.

Hoe beperk ik de schade van een (D)DoS-aanval voor mijn webwinkel?

Met goede technische en organisatorische voorzorgsmaatregelen kun je de omvang en tijdsduur van een (D)DoS-aanval beperken. We geven je 3 tips:

  1. Maak een overzicht van je online diensten
    Alleen als je weet welke risico’s je loopt, kun je de juiste maatregelen nemen om deze te beperken. Begin daarom met een overzicht van je online diensten en bepaal hoe belangrijk deze zijn voor jouw dienstverlening. Hoe groot is de impact als jouw webwinkel niet bereikbaar is voor jouw klanten?
  2. Bespreek je online risico’s met je IT-serviceprovider
    Vraag jouw externe IT-serviceprovider welke maatregelen zij hebben getroffen om het risico van (D)DoS-aanvallen te beperken. Check ook welke afspraken in je contract zijn vastgelegd.

Bespreek bijvoorbeeld:

  • Hoe zorgen ze ervoor dat ze zo snel mogelijk een (D)DoS-aanval kunnen signaleren?
  • Hoe beschermen ze jouw dienstverlening tegen een (D)DoS-aanval die gericht is op hun andere klanten?
  • Hoe (snel) informeren ze jou over een (D)DoS-aanval? Wie belt jou, wie kun jij zelf bellen?
  1. Bedenk vooraf wat je moet doen tijdens een (D)DoS-aanval
    Maak een plan met actiepunten om de schade van een (D)DoS-aanval op jouw website te beperken. Leg je klanten bijvoorbeeld via Facebook en Twitter uit wat er is gebeurd, wat eraan wordt gedaan, hoe lang het naar verwachting kan duren en hoe ze je wel kunnen bereiken om orders te plaatsen.

Moet ik aangifte doen van een (D)DoS-aanval op mijn webwinkel?

Het uitvoeren van een (D)DoS-aanval is een strafbaar feit waarop gevangenisstraf of een boete staat. Doe altijd aangifte bij de politie van een (D)DoS-aanval op je webwinkel. Ook als de dader niet te achterhalen is, geeft aangifte een beter beeld van de omvang van de aanval.

Hoe goed is jouw webwinkel beschermd tegen cyberrisico’s?

Cyberrisico’s zijn er in allerlei soorten en maten. Een (D)DoS-aanval is daar maar een voorbeeld van. In Nederland krijgt jaarlijks ongeveer 50% van de bedrijven met meer dan 10 medewerkers te maken met cyberincidenten (BRON: CBS). Heb jij de cyberrisico’s van jouw bedrijf goed in beeld of vind je ze lastig in te schatten? En wil je weten hoe je jouw online risico’s kunt beperken? Met de cyberverzekering van Allianz verklein je de kans op cyberschade en bescherm je jouw bedrijf tegen de gevolgen van cyberincidenten door middel van preventie, verzekeren en herstel.

Bron: CBS.

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Onze partners

Boekhoudpakketten vergelijken?

Boekhoudpakketten vergelijken?

Ben jij op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma om jouw administratie (deels) zelf te doen? We hebben voor jou een aantal gangbare aanbieders op een rijtje gezet.

Niet gevonden wat je zocht?

Zoek hieronder in de 1600 artikelen die wij beschikbaar hebben naar het antwoord op jouw vraag.