gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Btw verleggen als zzp'er: zo werkt het

Als jij als zzp'er diensten levert aan klanten in het buitenland, dan kun je in veel gevallen de btw verleggen. Dit wil zeggen dat jouw afnemer de btw aangeeft in eigen land. Hoe dit werkt en waar je op moet letten, lees je in dit kennisartikel. 

Wanneer kun je btw verleggen?

Als zzp’er ben je in de meeste gevallen verplicht om btw te berekenen over producten en diensten die je aan klanten levert. Deze btw betaal je aan de Belastingdienst. Het komt voor dat de btw niet door jou, maar door je klant betaald wordt. De btw wordt dan verlegd naar je klant, dit wordt de verleggingsregeling genoemd. Dit doe je door geen btw te berekenen op je factuur en het btw nummer van je klant te vermelden 

Ook als je zaken doet met buitenlandse ondernemers kun je de btw verleggen. Je klant betaalt de btw dan in het eigen land.

Verleggingsregeling

Als jij zaken doet met Nederlandse bedrijven, moet je in bepaalde gevallen de btw verleggen naar de afnemer. Dit is het geval als jij diensten levert die te maken hebben met:

  • onderaanneming en personeel uitlenen in de sectoren bouw, scheepsbouw, schoonmaakbedrijven en hoveniers
  • afval en oude materialen
  • mobiele telefoons, chips, spelcomputers, laptops en tablets
  • onroerende zaken
  • executieverkopen
  • levering van gas- en elektriciteitscertificaten
  • verkoop van goud
  • overdracht emissierechten

In dit artikel van de Belastingdienst lees je meer over de verleggingsregeling. Het is  verstandig om advies te vragen aan je boekhouder of accountant als je vermoedt dat je de verleggingsregeling moet toepassen.

Btw verleggen naar buitenlandse afnemer

Doe je zaken met bedrijven in andere EU-landen? Btw-plichtige klanten in andere EU-landen hebben niets te maken met de Nederlandse btw. Ze dragen zelf omzetbelasting af aan de fiscus in hun eigen land. Op de factuur voor deze klanten hoef je daarom geen btw aan te geven. Je verlegt de btw naar de buitenlandse afnemer.

TIP Op deze pagina vind je een gratis tool van de Belastingdienst om te checken hoe het zit met de btw als jij jouw diensten aan het buitenland aanbiedt.

Belasting en btw

Lever je digitale diensten? Gebruik dan deze tool om te checken wat de regels omtrent belasting en btw zijn.

Bij het verleggen van btw geeft je afnemer de btw aan in zijn eigen land. Hoe gaat het in zijn werk?

Zo werkt het

Op iedere factuur waarbij je de btw verlegt naar de afnemer vermeld je het btw-nummer van de betreffende klant. Dit nummer noteer je ook op de factuur. De dienst geef je aan in de btw-aangifte in de rubriek ‘Aangifte intracommunautaire prestaties’ op het omzetbelastingformulier. Je geeft de dienst aan in het tijdvak waarin je de dienst hebt geleverd.

LET OP Is de dienst vrijgesteld in het land van jouw afnemer of valt jouw dienst onder het 0% btw-tarief, dan hoef je de dienst niet op te geven in je btw-aangifte. Je noteert op de factuur dan niet ‘btw verlegd’, maar dat de dienst in het land van je afnemer onder vrijstelling of het 0%-tarief valt.

Neem jij diensten af van een buitenlandse ondernemer? Dan verlegt hij of zij de btw naar jou. Dan betaal je dus Nederlandse btw en geeft dit op als voorbelasting op jouw aangifte.

Controleer bij elke factuur het btw-nummer!

Bij elke factuur waarbij je de btw verlegt, moet je controleren of het btw-nummer van de klant (nog steeds) geldig is. Zo weet je zeker dat je met een ondernemer te maken hebt. Als namelijk bij controle van je administratie blijkt dat het btw-nummer van de afnemer niet klopt, krijgt je een naheffingsaanslag van de Belastingdienst. Je moet dan alsnog omzetbelasting betalen over de goederen en diensten die je zonder btw hebt geleverd, plus een boete.

Btw-nummer controleren in EU databases

Ieder EU-land heeft een eigen database met btw-nummers van de ondernemers in dat land. Je kunt het btw-nummer van klanten uit EU-lidstaten controleren via het Vat Information Exchange System (VIES), een internetsite van de Europese Commissie, waar alle nationale databases van de EU bij aangesloten zijn. 

Controleren btw-nummer met één druk op de knop

Heb je regelmatig te maken met buitenlandse afnemers en het verleggen van btw? In dat geval is het erg handig om het controleren van btw-nummers te automatiseren. Een boekhoudprogramma als SnelStart Web doet dit werk voor je met één druk op de knop. Het programma checkt de btw-nummers via de internetsite van de Europese Commissie, maar je voert de controle nu direct vanuit je boekhoudprogramma uit. Zo controleer je snel en gemakkelijk btw-nummers, met minder klikken en zonder het opnieuw invoeren van gegevens.

Je kunt zowel buitenlandse als Nederlandse btw-nummers checken. De knop voor de VIES check staat bij de relatiegegevens van je klanten en leveranciers in je administratie. Daarnaast kun je de VIES check uitvoeren als je bij het maken van een factuur de btw verlegt.

Ongeldig btw-nummer?

Na de VIES check geeft het programma aan of het btw-nummer geldig of ongeldig is. Als het btw-nummer geldig is, vermeldt het programma ook de naam die bij dat nummer hoort.

Een ongeldige respons betekent dat er in de nationale database die bij de landcode hoort geen informatie kon worden gevonden over het betreffende btw-nummer, omdat:

  • het btw-nummer niet bestaat;
  • of het btw-nummer niet geldig is voor transacties tussen verschillende EU-landen;
  • of de registratie nog niet volledig is en het bedrijf zich moet registreren voor transacties tussen verschillende EU-landen. In sommige EU-landen hier een aparte inschrijving voor nodig.

Is het btw-nummer niet geldig of wijkt de naam die bij het btw-nummer hoort af van de naam van de klant? Neem dan contact met de klant op.

ICP-aangifte

Als je de btw verlegt naar buitenlandse afnemers moet je ICP aangifte doen. ICP staat voor intracommunautaire prestaties en dit zijn alle goederen en diensten die je aan btw-plichtige klanten in andere EU-landen hebt verkocht. Op de bijbehorende facturen geef je aan dat het gaat om intracommunautaire prestaties. Hier lees je meer over de ICP-aangifte.

Het Verenigd Koninkrijk heeft de EU verlaten op 31 januari 2020. Op 1 februari is een overgangsperiode ingegaan die duurt tot en met 31 december 2020. In deze periode onderhandelen de EU en het VK over een nieuw samenwerkingsakkoord. Tot 31 december 2020 verandert er niets voor de btw- of ICP-aangifte. Je leest er meer over op de site van de Belastingdienst.

Meer weten?

Je kunt SnelStart Web gebruiken als je administratie online staat. Een online administratie biedt veel voordelen. Wil je jouw administratie online zetten? Dit artikel beschrijft hoe je dat doet. 

TIP Meer weten over ondernemen? In het Handboek Ondernemen 2020 van de Belastingdienst vind je praktische informatie over premies, belastingen en bijdragen. Download het gratis handboek hieronder.

Downloads

Whitepaper 

Btw-aangifte voor zzp'ers

Handboek 

Ondernemen 2020 Belastingdienst

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
 

Heb jij recht op geld uit het coronafonds 3.0?

Start gratis de ZZP Coronascan

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord