gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Een brochure opstellen als zzp'er: tips & voorbeelden

Wil je een boodschap delen met meer inhoud dan er in een folder past? Of een verhaal vertellen dat langer meegaat dan een webpagina? Dan kies je voor een brochure. Een goede brochure is een eyecatcher met inhoud. In dit kennisartikel lees je hoe je zelf een brochure maakt die jouw verhaal het beste vertelt.

Kies de vorm die past bij je doel

De perfecte brochure is als een perfect uitgevoerd recept uit je favoriete kookboek. Je brengt verschillende ingrediënten bij elkaar die stuk voor stuk misschien smakelijk zijn, maar samen door een goede bereiding tot een smaakexplosie op je bord komen. Kies alleen wel de smaken die passen bij je doelgroep. Want hoe lekker ook: in een vijfsterrenrestaurant zit niemand te wachten op een patatje oorlog.

Wil je verkopen of informeren? Wil je bestaande klanten op de hoogte brengen van je aanbod of nieuwe klanten verleiden? Zomaar een paar vragen die je moet beantwoorden voor je met jouw brochure aan de slag gaat. Want bij iedere boodschap past een andere vorm. Als freelance vormgever wil je misschien een goed voorbeeld geven van eerder werk, als consultant in de zorg wil je juist je expertise in dat vakgebied laten zien. Zet voor jezelf daarom dus eerst op papier wat jij wilt overbrengen met je brochure. En beantwoord de vraag: wat wil je dat je lezer doet na het lezen van je brochure?

Voorbeeld brochures

Verleid je lezer

Wanneer je bepaald hebt wat je boodschap en je doel is, is het tijd om te gaan bouwen aan je brochure. De bouwstenen van je brochure zijn de artikelen die erin komen, de kopjes die je in die artikelen gebruikt en de vormgeving waarmee je het geheel op smaak brengt.

Je cover is de eyecatcher

Dinsdagochtend. Het is grijs buiten als je de kille wachtkamer van de tandarts binnenstapt. Je hangt je jas op en laat je zakken op een hard, houten stoeltje dat net te klein is. Om je even af te leiden van wat de tandarts straks voor je in petto heeft, blader je door de leesmap. Welk tijdschrift pik je eruit?

Dat is een goede gedachtenoefening voor wanneer jij met de cover van jouw brochure of magazine aan de slag gaat. Want de cover is de eerste indruk die je maakt met je brochure. Dus wil je dat die indruk maakt, zodat je lezers niet kunnen wachten om de eerste pagina’s om te slaan.

Tussenkopjes

Je hebt je lezers heel wat te vertellen. Maar om dat wat in jouw hoofd zit over te brengen op je lezer, is een uitdaging. Want die lezer volgt misschien niet al jouw gedachtenkronkels. Structureer je inhoud daarom met goede tussenkoppen. Zorg dat de koppen elkaar logisch opvolgen en naar een goede conclusie bouwen om zo je boodschap treffend over te brengen. Tussenkopjes helpen jouw lezer de tekst beter te begrijpen.

Afbeeldingen

Een ander ingrediënt om jouw verhaal makkelijk verteerbaar te maken is beeld. Gebruik fotografie die je punt illustreert en een design dat aansluit bij jouw merk en die tegelijkertijd je lezer goed door de tekst heen helpt.

Call to action

Houd het doel van je brochure altijd voor ogen. Wat wil je dat je lezer doet na het lezen van je brochure? Probeer de lezer in alles aan te zetten tot de actie die jij van hem of haar verlangt.

De vorm van je brochure

De basis voor elke brochure is eigenlijk altijd hetzelfde: een stapel papier in een meervoud van vier die op een of andere manier aan elkaar is gebonden of gelijmd. Je kiest een binding op basis van wat je mooi vindt, of wat er nodig is voor jouw doel. Dit zijn de belangrijkste bindingswijzes.

Voorbeelden van bindingswijzes

Geniete brochure

De meest voorkomende bindingswijze is nieten. Een geniete brochure is voordelig en erg doeltreffend: het is een stevige bindingswijze die ook nog eens erg prettig bladert.

Gelijmde brochure

Wil je een wat luxere uitstraling? Of heb je een flink aantal pagina’s nodig? Dan is de gelijmde brochure wat voor jou. Deze bindingswijze ziet er modern uit en is geschikt voor uitgaven met bijna 200 pagina’s.

Wire-o brochure

Wanneer bladeren de hoogste prioriteit heeft, ga je voor de wire-o brochure. De bladzijden sla je simpel om doordat ze met een spiraal aan elkaar bevestigd zijn.

Brochure met oognieten

De naam verklapt het al: oognieten zijn net gewone nietjes, met als belangrijk verschil dat ze een klein oogje hebben. Met dat oogje kun je deze brochures bijvoorbeeld makkelijk verzamelen in een map. Hier vind je een aantal voorbeelden.

Aan de slag!

De basis voor het recept ligt er. Nu is het aan jou om de ingrediënten te verzamelen en een smakelijke brochure te serveren. Niets staat je nu nog in de weg om je verhaal te vertellen met een spetterende brochure!

TIP Wil je meer weten over je doelgroep aanspreken met drukwerk? Download dan ook onderstaande whitepaper!

Downloads

Whitepaper 

Win de strijd om aandacht met direct mailings

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.