gasten online
Registreer en profiteer!
 

Hoe voorkom je wanbetaling? 4 praktische tips!

Praktische tips om wanbetaling te voorkomen

Een paar maanden geleden nam je je eerste opdracht aan. Enthousiast ging je aan de slag en precies volgens afspraak leverde je alles af. En sindsdien wacht je op betaling … Balen! Wist je dat meer dan de helft van de faillissementen komt door niet-betalende afnemers? Goed creditmanagement helpt je met het betaald krijgen van je werkzaamheden.

Tip 1: Controleer je klant voordat je de overeenkomst of opdrachtbevestiging stuurt

Zorg dat je vooraf weet of je klant kredietwaardig is. Dat kan via bijvoorbeeld door bij de Kamer van Koophandel een jaarrekening van de onderneming op te vragen.

Met de Interpolis Algemene VoorwaardenCheck toetsen de juristen van Achmea Rechtsbijstand de door jouw aangeleverde voorwaarden zoals u die wilt laten gelden voor uw klanten. Deze check helpt u bij het identificeren van mogelijk juridische risico’s.

Tip 2: Gebruik algemene leverings- en betalingsvoorwaarden

Maak gebruik van leverings- en betalingsvoorwaarden. Geef je voorwaarden tegelijkertijd met je offerte aan je klant. Je kunt je branchevoorwaarden overnemen of zelf voorwaarden maken. Laat deze dan voor alle zekerheid wel toetsen door een jurist.

Tip 3: Laat je klant tekenen voor ontvangst van je goederen

Laat je spullen bezorgen bij je klant? Laat er dan voor tekenen. Check wel in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel of degene die tekent daartoe bevoegd is.

Tip 4: Factureer nooit later dan maximaal vijf dagen na levering van de goederen. En vermeld minstens de volgende gegevens op je factuur:

  • je eigen naam, adres en telefoonnummer
  • de juiste naam en het adres van je afnemer en de contactpersoon die tekent
  • de vermelding van de aard en hoeveelheid van de geleverde goederen
  • de prijs, exclusief en inclusief btw, in de juiste valuta
  • de overeengekomen betaaltermijn
  • je bankrekeningnummer, IBAN en BIC

Kom in actie en pak de telefoon!

Maar, hoe goed je je creditmanagement ook op orde hebt, vroeg of laat krijg je als zzp'er toch een keer te maken met een niet-betalende klant. En dan? Laat je het erbij zitten of pak je de telefoon en bel je achter je geld aan? De meeste zzp'ers zien ertegen op om een opdrachtgever of klant aan te spreken op een openstaande factuur. Maar waarom eigenlijk? Als jij volgens afspraak hebt geleverd, is het toch heel normaal dat de ander jou daarvoor betaalt?

Om te zorgen dat jij steviger in je schoenen staat tijdens zo’n lastig telefoongesprek, geeft Interpolis je 11 praktische beltips en –adviezen.

1. Bel je klant nog vóór de betalingstermijn voorbij is

Probeer wanbetalers een stap vóór te zijn. Vraag of de geleverde spullen voldoen aan de verwachtingen en of de factuur goed ontvangen is. Zo verstevig je de zakelijke relatie en ontdek je op tijd of er iets is dat de betaling in de weg staat. Een vraag of een klacht bijvoorbeeld. Los je het probleem snel op, dan kan je klant of opdrachtgever alsnog binnen de termijn betalen.

2. Betalingstermijn verstreken? Kom direct in actie

Stap over je ongemakkelijke gevoel heen en houd in gedachten dat het om een zakelijke transactie gaat. Jij kwam je afspraken na, dat mag je ook van je opdrachtgever vragen. Direct aan de bel trekken dus!

3. Een beller is sneller

Een brief of een e-mail zijn onpersoonlijk en vrijblijvend. De ander hoeft niet te reageren als hij dat niet wil. Plan wekelijks een half uurtje in voor telefoontjes naar klanten met openstaande facturen.

4. Bereid je telefoongesprek goed voor

Zet een paar zaken voor jezelf op papier:

  • Om welk bedrag gaat het?
  • Is er eerder contact geweest over de betaling?
  • Welke afspraken zijn er gemaakt over de betaling?

Zo heb je minder last van eventuele zenuwen en kun je beter anticiperen tijdens het gesprek.

5. Bepaal wat je wilt bereiken met het gesprek

Wil je een betalingsregeling treffen met je klant of wil je dat hij alle openstaande facturen in één keer betaalt? Bedenk vooraf welk resultaat je wilt behalen.

6. Bel in de 'gouden beluren'

Tussen 9.30 en 11.30 uur of tussen 13.30 en 15.30 uur maak je de meeste kans op een goed gesprek. Je opdrachtgever is klaar met opstarten, zit niet met een rammelende maag van de honger aan de telefoon (zoals rond lunchtijd) en is nog niet aan het opruimen om naar huis te gaan. Bel zo vroeg mogelijk in de week. Maak je op maandag of dinsdag afspraken over de betaling, dan kan de ander dit nog dezelfde week regelen. Net voor het weekend schiet het er vaak bij in en na het weekend is het weer vergeten.

7. Breng je verhaal krachtig maar vriendelijk

Doe duidelijk en assertief je verhaal. Maar houd wel rekening met de standpunten en de gevoelens van de ander. Het is de toon die de muziek maakt!

8. Geef de ander ruimte, maar houd zelf de regie

Wissel open en gesloten vragen af. Bij een gesloten vraag is alleen ja of nee mogelijk en
bij een open vraag kan het antwoord alle kanten opgaan. Door deze vraagstellingstechniek bewust te gebruiken, houd je in een gesprek de leiding of krijg je die juist terug.

9. Zet alle afspraken op een rij als afsluiting van het gesprek

Zorg ervoor dat jullie allebei weten welke vervolgstappen er komen. Wie doet wat en wanneer. Niets is vervelender dan na zo'n gesprek te moeten concluderen dat je nog geen stap verder bent.

10. Bevestig alle afspraken per e-mail

Stuur je klant na het telefoongesprek een e-mail. Daarin vat je samen waarover jullie spraken. Je vermeldt de openstaande factuur, het bedrag, de vervaldatum. En de afspraken die jullie samen maakten over de betaling.

11. Evalueer

Kijk na afloop nog eens kritisch naar het gesprek dat je voerde. Wat ging goed? Wat kun je een volgende keer beter anders doen? Zo leer je van ieder gesprek. Je zal merken dat je op deze manier steeds minder opziet tegen dit soort telefoontjes. Deze tips zijn geschreven door Andries Stekelenburg, consultant corporate credit insurance bij Interpolis, in samenwerking met collega en blogger op ikwordzzper.nl Sjak van Nieuwkuijk, risico-expert bij Interpolis.

Kijk voor meer informatie over risico-inzicht en preventie op de themapagina incasso van Interpolis, speciaal voor ondernemers!
 
Volg Interpolis ook op Twitter of op LinkedIn


 
 

Boekhoudpakket vergelijken?

Op zoek naar een geschikt boekhoudpakket als zzp'er? Vergelijk hier diverse pakketten!

boekhoudpakketten vergelijken

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord