Op zoek naar hulp in jouw regio?
Onze aangesloten specialisten staan klaar om jou te helpen met jouw vragen als (startende) ondernemer. Wil je advies of meer informatie? Zoek hulp in jouw regio!
Als je als ondernemer overweegt om vanuit een kantoor te gaan werken, is het handig als je weet wat de mogelijkheden zijn. Ga je conventioneel huren, kies je voor een coworking space of voor een business center die van alle gemakken voorzien is? In dit kennisartikel zetten we de mogelijkheden voor je op een rijtje.
In de kantorenmarkt is sprake van een groeiende behoefte aan flexibiliteit en beleving. Ondernemers willen een werkplek waar ze gebruik kunnen maken van (veel) faciliteiten en ze willen het liefst in de grote stad werken. Daarom vind je veel coworking spaces of business centers in de grote steden. Denk aan de Zuidas in Amsterdam, die bijna niet meer kan voldoen aan de hoge vraag naar flexibele en kleinschalige kantoorruimte. Ook community's zijn ‘hot’: plekken waar je expertise en ervaring kunt delen met andere professionals. De mogelijkheden zijn tegenwoordig dan ook ruim.
Als startende ondernemer met een kleiner budget wil je het beste uit je werkplek halen. Wil je helemaal ontzorgd worden, je netwerk uitbreiden en niet te lang aan een werkplek vastzitten? Kijk dan eens naar een business center. In een business center zijn meerdere ondernemers en bedrijven, van klein tot groot, gevestigd. Het grote voordeel van een business center is het flexibele en sociale karakter. Je kunt een werkplek vaak voor hele korte of langere periodes huren, soms al vanaf één dag. De startkosten zijn meestal laag. Je kunt van alle faciliteiten gebruikmaken, zoals internet, telefonie, meubilair, vergaderruimtes maar ook beveiliging, onderhoud, schoonmaak en receptie.
Het is ook vaak mogelijk om een abonnement aan te schaffen bij verhuurders die business centers in meerdere steden hebben. Op die manier kun je altijd werken op een flexplek in de buurt. Ben je op bezoek bij een klant in Rotterdam? Dan kun je gemakkelijk aanschuiven op een plek in de stad. Moet je naar een afspraak aan de andere kant van de stad en wil je je voorbereiden? Dan kies je een flexplek in die buurt.
Binnen coworking spaces werken ook andere ondernemers, zowel uit je eigen branche als andere sectoren. Hierdoor kun je ideeën uitwisselen en expertise met elkaar delen. Je netwerk breidt dus vlug uit. Je ontmoet en werkt samen met andere professionals en werkt als het ware in een gemeenschap van ondernemers.
Bij coworking is het sociale aspect een belangrijk onderdeel. Binnen coworking spaces is het vaak ook mogelijk om evenementen te organiseren, zoals bedrijfsborrels, workshops of lunches. In deze blog lees je meer over het uitbreiden van je netwerk en hoe een kantoorruimte je daarbij kan helpen.
Onze aangesloten specialisten staan klaar om jou te helpen met jouw vragen als (startende) ondernemer. Wil je advies of meer informatie? Zoek hulp in jouw regio!
Hecht je veel waarde aan je netwerk en het contact met andere zzp’ers of ondernemers – maar wil je niet alle faciliteiten of services delen? Dan is een bedrijfsverzamelgebouw het overwegen waard. Hierbij deel je het gebouw met ondernemers, waarbij je dus ook diverse faciliteiten deelt, maar je kunt dit zelf bepalen.
Zo kan het zijn dat je wel een gezamenlijke keuken of receptie hebt, maar het is ook een optie om binnen je eigen kantoorruimte te lunchen. Het bedrijfsverzamelgebouw heeft een aantal handige voordelen:
● Je “deelt” de huur met andere ondernemers;
● je kunt je netwerk uitbreiden;
● huurcontracten zijn meestal vanaf één jaar af te sluiten;
● je kunt over het algemeen internet en telefonie afnemen via de verhuurder – je hoeft dit dus niet zelf te regelen.
Conventioneel huren houdt in dat je een hele etage of zelfs een compleet bedrijfsgebouw huurt. Hoewel dit wellicht niet voor je weggelegd is als je (startende) zzp’er bent, is dit het overwegen waard als je bedrijf groeit en je voor een langere periode kantoorruimte zoekt (de huurcontracten lopen meestal 3 of 5 jaar).
Als je conventioneel huurt is de verhuurder eigenaar van het gebouw en wordt de huurprijs (per jaar) bepaald aan de hand van het aantal vierkante meters. Je bent zelf verantwoordelijk voor de inrichting, internet, telefonie en apparatuur: het pand wordt casco opgeleverd. Er zijn wel diverse bedrijven die een prachtig kantoor voor je willen ontwikkelen en realiseren.
Misschien zoek je wel iets heel anders. Neem dan contact op met een kantoorruimtespecialist. Die bespreekt met jou waar je geïnteresseerd in bent, wat je eisen zijn en bespreekt de kantoren waar je interesse in hebt getoond. In overleg worden een aantal bezichtigingen gepland, waarna je een persoonlijke offerte krijgt.
Wil je weten wat voordeliger is: een kantoor huren of werken vanuit huis? Lees dan dit artikel.
TIP Download ook de infographic 'Je eerste kantoorruimte huren, het proces'. Hierin lees je stap voor stap wat er allemaal komt kijken bij het huren van je eerste kantoorruimte.
Wil je weten wat jouw hypotheek mogelijkheden zijn als zzp'er? Wil je weten wat je maximale hypotheek is en onder welke voorwaarden jij een hypotheek kunt sluiten? Neem dan contact op met de hypotheek helpdesk van Het Ondernemerscollectief.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.
Donderdag 12 december | 16.00 uur
Duik samen met Martijn in de wet DBA/VBAR en ga goed voorbereid 2025 in! Alvast een geruststelling: er verandert niet zo heel veel vanaf 1 januari, dit wordt uitgebreid toegelicht tijdens het webinar. Maar vertel dat maar eens aan jouw opdrachtgever!