Trends in e-commerce

Ben jij als zzp'er benieuwd naar wat er speelt op het gebied van e-commerce? Wat zijn trends en hoe kun je daar als zelfstandig ondernemer van profiteren? In dit artikel lees je meer over e-commerce.

 

Ontwikkelingen in e-commerce

De ontwikkelingen in e-commerce gaan razendsnel en zijn soms moeilijk bij te houden. Welke is nu belangrijk en welke niet?

Platformeconomie

We leven meer dan ooit in een platformeconomie. Voor elke dienst bestaat er haast wel een platform, te bedienen vanaf je smartphone. Eten laten bezorgen, een film kijken, een Uber bestellen, muziek luisteren... En: deze platformen worden steeds belangrijker. Je kunt het zien als een soort 'marktplaats' voor vraag en aanbod. De consument beschikt als het ware over een heel online warenhuis in zijn broekzak. Het is immers gemakkelijk en betrouwbaar, de prijzen zijn transparant en de keuze die zulke platformen bieden is ruim.

One stop shop

De one stop shop formule houdt in dat je als consument steeds vaker alles wat je zoekt, op één plek vindt. Zie het als een warenhuis, waarin je alles kunt vinden wat je nodig hebt. In één 'stop' koopt de consument alles wat hij nodig heeft op één plek, of het nu voor een verjaardagsfeest is of de verzorging voor baby en kind. Voorbeelden van succesvolle one stop shop-formules zijn H&M, Action en ook bol.com: een winkel waar de consument ruim 17 miljoen artikelen vindt.

App en smartphone

Eén van de belangrijkste focuspunten binnen e-commerce is het gebruik van de smartphone. Er wordt nu al méér gewinkeld via de smartphone dan via de computer – en naar verwachting groeit het aantal klanten dat via een app in plaats van URL's producten koopt alleen maar verder. Van groot belang dus dat je webwinkel geoptimaliseerd wordt voor mobiel. Van kleinere webshops tot grote webwinkels zoals bol.com: ze innoveren continu op dit gebied.

Voice assisted shopping

Een bijzondere innovatie die opkomt, is stembediening. Volgens ABN AMRO denkt 20% van de Nederlanders over drie jaar online aankopen te doen met hun stem. en retailers verwachten dat in 2021 bijna 30% van de consumenten gebruikmaakt van voice assisted shopping, via bijvoorbeeld Google Assistent, Amazon Alexa of Siri.

Bezorgen en retouren

Sneller bezorgen: het is een trend in e-commerce waar bijna niet aan valt te ontkomen. De consument heeft het druk en wil graag flexibele bezorgmogelijkheden. Meebewegen met de behoeftes en de levensstijl van je klant is dan ook belangrijker dan ooit. Denk aan de steeds flexibeler wordende webwinkel: je ziet steeds vaker Same Day Delivery of retourzendingen die thuis worden opgehaald, zodat de consument niet naar een apart loket hoeft.

Krachten bundelen

Een andere ontwikkeling is samenwerken: waarom niet de krachten bundelen om de consument het beste te kunnen bieden? Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Union en bol.com: een klant bestelt een fiets, bol.com levert die fietsonderdelen aan een fietsenmaker bij de klant in de buurt en deze controleert en monteert. Daarna kan de klant kan zijn fiets gewoon bij de specialist om de hoek ophalen - met eventueel nog snelbinders of een extra slot.

Echter is een samenwerking met bol.com niet alleen voor de grotere merken weggelegd: ook zzp’ers en andere ondernemers kunnen hun producten aanbieden via platformbedrijven als bol.com en Amazon. Door samen te werken bereik je een groot publiek potentiële klanten en maak je ook gebruik van de expertise en kennis van het bedrijf. Online marketing wordt voor je gedaan en je kunt er ook voor kiezen om de gehele logistiek – van zending tot klantenservice – voor je uit handen te laten nemen.

Meer informatie over een samenwerking met bol.com?

Blogs

ZZP Agenda

februari
08
Online | 20.00 uur

Succesvol starten als zzp'er

februari
08