gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Sterker in je schoenen met goede algemene voorwaarden

Gefeliciteerd met je nieuwe opdracht! Je hebt vast heldere afspraken gemaakt met je opdrachtgever over de leveringstermijn en de prijs. Maar spraken jullie ook over jullie samenwerking? Heb je bijvoorbeeld vastgelegd wat je vergoedt als de kwaliteit van je product niet goed is? Of als je opdrachtgever niet tevreden is over de dienst die je hem leverde?

Het voelt misschien niet prettig om dit soort zaken te bespreken met je opdrachtgever. Want je doet er alles aan om je klant tevreden te stellen en je gaat ervan uit dat je dat ook lukt. Maar om zakelijke problemen te voorkomen, is het heel verstandig om dit soort afspraken juist wél op papier te zetten. Dat doe je in je algemene voorwaarden. Deze zijn niet verplicht, maar wel handig. Verzekeraar Interpolis legt uit waarom je met goede algemene voorwaarden sterker in je schoenen staat én hoe je ze op de juiste manier gebruikt. 

Wat heb ik als zzp'er aan algemene voorwaarden?

Algemene voorwaarden zijn er om de verwachtingen te managen. Je legt er alle wederzijdse rechten en verplichtingen tussen koper en verkoper in vast. Zoals de betaaltermijn, de garantiebepalingen, de levertijd, maar ook wat je doet als er iets misgaat. Zodat koper en verkoper allebei precies weten waar ze aan toe zijn. Omdat je dit niet bij iedere opdracht opnieuw wilt afstemmen, leg je deze zaken vast in een standaard document: je algemene voorwaarden.

Heldere voorwaarden maken zakendoen eenvoudiger

Belangrijk is dat je je voorwaarden duidelijk omschrijft, om te voorkomen dat jouw opdrachtgever ze anders interpreteert dan je bedoelt. Heldere algemene voorwaarden zorgen ervoor dat iedereen vooraf weet waar hij aan toe is. En voorkomen discussies en juridisch getouwtrek.

In sommige branches hanteren alle partijen dezelfde voorwaarden

Neem als het kan de voorwaarden van je branchevereniging over. In de wereld van bouwontwerp- en advies bijvoorbeeld, worden door alle partijen dezelfde algemene (branche)voorwaarden gehanteerd. Zo kent iedereen precies zijn verantwoordelijkheid en worden risico’s keurig verspreid over alle betrokken partijen. En ontstaat er discussie, dan ben je verzekerd van de ondersteuning van een arbitrage- of toetsingscommissie.

Hoe gebruik ik mijn algemene voorwaarden?

Als je algemene voorwaarden vastliggen, ben je er nog niet. Je moet ze ook op de juiste manier gebruiken. Zo zet je je algemene voorwaarden goed in:

  1. Voeg je algemene voorwaarden toe aan je offerte
    Je klant hoort de algemene voorwaarden te kennen vóór jullie de deal sluiten. Geef ze dus samen met je offerte aan je opdrachtgever. Dat kan ook per e-mail, maar vraag dan altijd om een ontvangstbevestiging.
  2. Spreek duidelijk af van welke partij de algemene voorwaarden gelden
    Je opdrachtgever heeft misschien zelf ook algemene voorwaarden. Je wilt voorkomen dat er achteraf discussie ontstaat over welke voorwaarden van toepassing zijn op jullie overeenkomst. Dat moet je dus vooral helder hebben. Spreken jullie af dat de voorwaarden van je opdrachtgever leidend zijn, maar zijn ze niet voldoende duidelijk voor jou? Laat ze dan checken door een jurist of bijvoorbeeld je rechtsbijstandsverzekeraar.
  3. Blijf redelijk in je algemene voorwaarden
    Je kunt als zzp’er niet zomaar alle aansprakelijkheid afwijzen in je algemene voorwaarden. Je aansprakelijkheid is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek, Boek 6. De wet gaat altijd vóór jouw algemene voorwaarden.
  4. Laat het je opdrachtgever weten als je voorwaarden wijzigen
    Zijn je voorwaarden veranderd, bijvoorbeeld door een aanpassing in de wetgeving of in jouw werkwijze? Als je opdracht al loopt, mag je de voorwaarden niet tussentijds aanpassen. Denk er dus aan om bij een nieuwe opdracht ook je nieuwe voorwaarden aan je bestaande klanten te geven. Aan nieuwe klanten kun je wel direct je nieuwe algemene voorwaarden meegeven.
  5. Communiceer overal je nieuwste voorwaarden
    Kunnen je klanten je voorwaarden downloaden via je website? Vergeet dan niet ook daar de nieuwe versie te plaatsen. En heb je je voorwaarden laten registreren bij de Kamer van Koophandel? Zorg er dan voor dat ook daar de juiste versie komt te liggen.

Hoe kom ik aan algemene voorwaarden?

Gebruik de voorwaarden die je branchevereniging heeft opgesteld. Zij hebben deze voorwaarden juridisch getoetst en gedeponeerd. Maar let op, niet in alle branches zijn deze voorwaarden generiek. Het kan zijn dat jouw werkwijze afwijkt en dat ze dus niet volledig zijn toegespitst op jouw bedrijf. Pas je ze aan jouw situatie aan, of stel je toch je eigen algemene voorwaarden op? Laat dan je algemene voorwaarden voor de zekerheid juridisch toetsen door Interpolis.

Tot slot

Ook met goede algemene voorwaarden kan een opdrachtgever je aansprakelijk stellen voor schade. De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Interpolis ZekerVanJeZaak® vergoedt schade die jij, je medewerkers of je producten veroorzaken bij anderen of aan spullen van anderen. Met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verzeker je de financiële schade die een opdrachtgever lijdt doordat hij van jou een verkeerd advies kreeg. Ben je korter dan een jaar geleden gestart met je eigen bedrijf? Dan krijg je nu bij de Rabobank de zakelijke aansprakelijkheidsverzekering een half jaar gratis.

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.

LiveZilla Live Chat Software