• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Boekhouden

Om te zorgen dat je op een goede manier je aangifte omzetbelasting (btw) kunt doen en je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting (IB) is een goede boekhouding essentieel. Je kunt diverse keuzes maken.

  • Zelf de boekhouding regelen, online of offline;
  • De gehele boekhouding uitbesteden aan een boekhouder/accountant;
  • Combinatie van beide.

Het zelf verzorgen van je boekhouding is de meest voordelige oplossing. Het kost echter een hoop van je (kostbare) tijd en doe je alles wel goed? Vergeet je geen belangrijke essentiële gegevens op te voeren? Er zijn diverse cursussen en boeken voor zzp'ers die je wegwijs maken in de basiskennis van boekhoudingen. Een voorbeeld van een handig boek vind je onderaan dit artikel. 

Wanneer doe je het zelf?

Wanneer je over enige basiskennis boekhouden beschikt, kun je overwegen om je boekhouding zelf te regelen. Je kunt dan gebruik maken van een online boekhoudpakket.

Voordelen:

  • altijd en overal inzicht in je boekhouding;
  • kostenbesparend.

Nadelen:

  • tijdrovend;
  • vergeet je geen fiscale aftrekposten?

TIP: Snelstart

Wil je zo effectief mogelijk je zakelijke administratie bijhouden? Zoek je boekhoudsoftware die niet duur maar wel effectief is? Dan is Snelstart het antwoord! Snelstart is een handige boekhoudtool waarmee jij je boekhouding en administratie gemakkelijk bijhoudt - handig voor jezelf of je boekhouder. Snelstart is gekoppeld aan je zakelijke rekening en ziet dus automatisch welke transacties je doet. Heb je een transactie gedaan? Snelstart is prima te combineren met een lokale boekhouder. 

TIP: Snelstart is dertig dagen gratis te gebruiken! Lees hier meer over Snelstart.

Wanneer samen met een boekhouder?

Wanneer je over enige basiskennis boekhouding beschikt, maar de controle over wilt laten aan de professionals dan kun je overwegen om je boekhouding samen met een boekhouder te regelen. Je kunt dan alle facturen, bonnetjes en declaraties zelf in een boekhoudprogramma, dat gekoppeld is aan jouw boekhouder, invoeren. Het boekhoud- of accountantskantoor zorgt dan voor de kwartaalaangifte van de btw en de aangifte inkomstenbelasting.

Voordelen:

  • altijd en overal inzicht in je boekhouding;
  • deskundig fiscaal advies.

Nadelen:

  • (nog steeds) tijdrovend;
  • eventuele kosten van een boekhoudprogramma.

Wanneer 100% boekhouder/accountant?

Indien je niet zo boekhoudkundig onderlegd bent en wanneer je geen rompslomp wilt, dan is het verstandig om de boekhouding door een boekhouder of accountant te laten verzorgen. Je kunt je facturen, afschriften en bonnetjes eens per kwartaal inleveren bij jouw boekhouder die de gegevens keurig verwerkt in het boekhoudprogramma. De boekhouder zorgt voor een juiste aangifte btw en inkomstenbelasting. Steeds meer boekhouders werken bovendien met een scanservice. Stuur simpelweg al jouw gegevens per mail en klaar ben je!

Voordelen:

  • 100% richten op jouw onderneming;
  • zeker van fiscale voordelen.

Nadelen:

  • tussentijds geen eigen inzicht in voortgang.

TIP: AdministratieBox

Wil je de boekhouding volledig en voordelig bij een boekhouder of accountant laten verzorgen en toch de beschikking hebben over de actuele financiële status van je onderneming, dan is AdministratieBox de oplossing.

Het enige wat je moet doen is je bonnen scannen met de mobiele app en/of facturen door sturen via de mail. Je boekhouding wordt dan volledig online bijgehouden door gekwalificeerde boekhouders van AdministratieBox.

Met een abonnement bij AdministratieBox heb je in 1 keer alles geregeld. Van de dagelijkse boekhouding tot en met de aangifte inkomstenbelasting.

TIP: AdministratieBox biedt startende ondernemers 12 maanden € 10,- starterskorting op de abonnementstarieven. Bepaal hier je maandtarief!

Wat kost het?

De kosten voor het algeheel uitbesteden lopen uiteen van € 500,- tot € 2000,- per jaar. Er is een enorm kwaliteitsverschil tussen de boekhouders in Nederland. Ga niet blind voor de goedkoopste aanbieder. Laat je goed informeren en gebruik hiervoor je netwerk om tot de juiste keuze te komen. Welke boekhouder wordt aangeraden in jouw regio?

Gratis adviesgesprek?

In diverse regio's zijn wij een uniek samenwerkingsverband aangegaan met een lokaal boekhoudkantoor. De kantoren die met ons samenwerken hebben een bewezen track record en worden aanbevolen door adviseurs van de grootste lokale bank. De kantoren hebben speciaal voor zzp'ers een pakket samengesteld dat duidelijk, volledig en betaalbaar is.

Zit je nog in de oriënterende fase of ga je net beginnen? Neem eens contact met hen op en laat je volledig informeren. Een kennismakingsgesprek is gratis. Zoek jouw dichtstbijzijnde zzp-specialist onze pagina 'Hulp in de regio'.

Aangezien wij op dit moment nog niet in elke regio afspraken hebben gemaakt met een boekhoud- of accountantskantoor geven wij je de tip om een bedrijvenadviseur van jouw bank te vragen naar een goed kantoor bij jou in de buurt. De adviseurs van de bank werken vaak al jaren samen met de betere kantoren en weten precies bij wie je wel en bij wie je niet moet zijn voor de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Corona steunpakket

Heb jij als zzp'er te maken met een terugval in inkomsten als gevolg van de coronamaatregelen? Wellicht heb je dan recht op een tegemoetkoming. Met de ZZP Corona Scan krijg je in 5 minuten inzicht in welke maatregelen uit het noodfonds voor jou van toepassing zijn. Start ZZP Corona Scan.

 

Volgende stap: Bankzaken

Als je start als zzp'er, is het belangrijk je betalingsverkeer op orde te hebben. Een goed inzicht in je inkomende en uitgaande betalingen is erg belangrijk. Naast het betalingsverkeer kan een bank nog veel meer voor je regelen, zoals verzekeringen en pensioenen.

Bekijk de volgende stap in het stappenplan.

 

Vorige stap: Belastingdienst

De Belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Deze slogan wordt al jaren gebruikt door de Belastingdienst. Leuk is het niet om belasting te betalen, maar noodzakelijk is het wel. De Belastingdienst probeert het wel makkelijk voor je te maken. Vandaar dat je alle informatie over belastingen en het betalen hiervan sinds 2010 kunt vinden op www.belastingdienst.nl/zzp. Als zzp'er krijg je te maken met de Wet DBA, btw, IB en nog veel meer andere belastingzaken. Hieronder worden de belangrijkste zaken uitgelegd.

Bekijk de vorige stap in het stappenplan.

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Blogs

ZZP Agenda

maart
28
Online | 09.00 uur

LinkedIn BOOST training

maart
29