Om een voorbeeld te noemen: stel, je bent financieel niet zo goed onderlegd. Bepaal dan hoe belangrijk dit is binnen je bedrijf. Als je bijvoorbeeld een klussenbedrijf begint, is het niet van levensbelang voor je bedrijf om heel veel financiële kennis te hebben. Wel heb je een bepaalde basis nodig om een gezond bedrijf op te bouwen. Hoe bereken je een goed uurtarief, hoe regel je bepaalde zaken financieel binnen je bedrijf? Voor de overige zaken kun je dan uiteraard een goede boekhouder of accountant inschakelen.
Als je onvoldoende weet om te kunnen beoordelen of je bedrijf financieel gezond is, onvoldoende weet om beslissingen te kunnen nemen die financiële consequenties hebben, dan is het belangrijk om een cursus of training te volgen, of je goed te laten begeleiden.
Vaardigheden
Een ander voorbeeld: stel, je hebt bijna geen verkoopervaring of je vindt het moeilijk. Bijna elke ondernemer heeft met verkoop te maken. Je moet je diensten of producten kunnen verkopen, een gesprek kunnen voeren met een potentiële klant, nieuwe contacten kunnen leggen, netwerken, een ander kunnen overtuigen om met jou in zee te gaan. Zonder verkoop geen klanten, zonder klanten geen succes. Dit is dus cruciaal voor je bedrijf. Zorg er voor dat je zo snel mogelijk verkoopvaardigheden opdoet.
Workshops
Er zijn allerlei workshops, opleidingen en trainingen die je kunt volgen. Denk bijvoorbeeld aan acquisitie- of verkooptrainingen, financieel inzicht in je bedrijf, trainingen op het gebied van marketingcommunicatie, social media of meer op het persoonlijke vlak: timemanagement, persoonlijke communicatie, enzovoorts. Ook kun je je individueel laten begeleiden of trainen zodat je precies aan datgene kunt werken wat jij nodig hebt om succesvol te kunnen zijn met je bedrijf.
Werken aan groei
Ikwordzzper werkt samen met coaches die jou als (startende) zzp'er kunnen helpen met jouw verbeterpunten en dus bij het succesvol starten én laten groeien van je bedrijf. Bekijk wat ze voor jou kunnen betekenen via www.zzpcoaches.nl
Vorige stap: Netwerken
Als zzp'er moet je goed kunnen samenwerken. Je hebt immers geen vaste collega’s meer op wie je kunt terugvallen. Door samen te werken kun je grotere klussen aannemen en kan het voor potentiële opdrachtgevers interessant zijn om projecten uit te besteden. |
Volgende stap: Adverteren
Als je start als zzp’er is het belangrijk om je naamsbekendheid te vergroten. Dat kun je doen op verschillende manieren: denk aan netwerken, social media gebruiken en je website op de juiste manier inzetten. Een andere effectieve manier is adverteren. Adverteren kan op meerdere manieren en kan zowel offline als online. |