• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 2 min

Zo haal je nieuwe klanten binnen via de post

Via de post kun je mensen tegenwoordig weer helemaal verrassen. Weer eens wat anders dan digitaal! Post versturen klinkt simpel en dat is het ook. Toch zijn er een aantal fouten die je makkelijk kunt maken. Hier een aantal tips om ervoor te zorgen dat direct mailing voor jou een goede zet is.

Houd rekening met de lange weg die je pakje moet afleggen

Het pakje dat je stuurt heeft onderweg best wat te verduren. Het zal er niet zo netjes uitzien zoals jij het hebt verstuurd. Wil je dat je post verzorgd aankomt, gebruik dan stevige materialen.

Tip: extra leuk is het om de verpakking van je poststuk te laten bedrukken in je huisstijl of om je eigen stempel of sticker toe te voegen.

Ga je het zelf doen of besteed je uit?

Goedkoper  om zelf brieven te vullen, te vouwen en stickers te plakken? Denk dan wel even na over de tijd die jij hieraan kwijt bent. Een standaard envelop vullen met een brief die je nog in drieën moet vouwen, een geprint adresetiket en postzegel op de envelop plakken en de envelop dichtdoen, is een handeling die ongeveer 13 seconden duurt. In één uur vul je zo maximaal 276 enveloppen. Misschien toch het buurjongetje vragen?

Houd focus op je doelgroep

Sjoerd de Vries, Flyeralarm

Sluit zo nauw mogelijk aan bij je doelgroep

Het succes van je campagne gaat er op achteruit als je zoveel mogelijk mensen erbij probeert te betrekken. Houd focus op je doelgroep!

Weeg!

Een groot deel van de kosten van direct mailing gaat naar de verzendkosten. Laat je niet verrassen doordat je brief ineens 1 gram meer blijkt te wegen. Lees hier meer over het bepalen van het gewicht van je post.

Opvolgen is key

Al je post uitgestuurd? Dan kun je nu wachten op de klanten. Toch? Helaas, zo simpel is het niet. Een direct mailing stelt niks voor zonder opvolging. Herinner je ontvanger aan je mailing; één bericht is vaak niet genoeg. Online zijn er gelukkig genoeg opties. Heb je een actie uitgestuurd voor de regio Amsterdam? Zet dan dezelfde soort post op Facebook en richt je op dezelfde groep. Naast online kun je de ontvanger natuurlijk ook bellen, posters ophangen, of een tweede direct mailing sturen. Zolang je de direct mailing maar opvolgt! Zie ook de checklist hieronder.

De direct mailing checklist voor zzp'ers

Ga je voor offline mailing om je klanten te boeien of te informeren? Doe dan de checklist! Zo weet je zeker dat je niks bent vergeten.

  • Wat is het doel van de direct mailing?
  • Is het doel meetbaar en is het doel ambitieus genoeg, maar tegelijk ook realistisch en haalbaar?
  • Wat is de tijdslijn voor je actie?
  • Sluit de direct mailing goed aan bij wat je wilt uitstralen?
  • Heb je het totale gewicht van je direct mailing bepaald?
  • Weet je de verzendkosten en passen die binnen je budget?
  • Heb je bij familie of vrienden getest hoe je envelop overkomt en aankomt?
  • Heb je de direct mailing laten zien aan iemand uit de doelgroep voor feedback?
  • Weet je welke grootte en welk papiersoort je gaat kiezen en of je gaat voor een extra afwerking?
  • Wat wordt je follow-up actie en wanneer begin je daarmee?
  • Ziet je post er spannend genoeg uit om open te maken?
Terug naar overzicht
Sjoerd de Vries

Sjoerd de Vries

Sjoerd is marketeer bij drukwerkgigant Flyeralarm Benelux; de drukkerij waar zzp’ers alles kunnen laten bedrukken, van visitekaartjes tot t-shirts. Sjoerd is intensief betrokken bij de podcast Merkversterkers. In deze podcast vertellen inspirerende ondernemers hoe ze hun merk op de kaart zetten. Dat gaat allemaal met bakken energie. Aanrader voor iedere zzp’er!