gasten online
Registreer en profiteer!
 

Verwachte SEO-trends in 2017 voor zzp'ers

9 december 2016

2017 wordt een interessant jaar op het gebied van SEO (of moeten we tegenwoordig Search zeggen?). De invloed van content-marketing - en zoekmachine-king Google – wordt in 2017 nóg groter. Welke trends kunnen we verwachten en hoe kun jij hier als zzp'er je voordeel mee doen?

De opkomst van AMP

Hoewel we in 2016 zagen dat er nog vaak sceptisch tegen dit Google-initiatief werd aangekeken, is de verwachting dat AMP (Accelerated Mobile Pages) in 2017 definitief haar opmars zal maken. AMP is door Google in het leven geroepen om mobiele webpagina’s razendsnel te laden. Dit wordt bereikt door het creëren van een ‘lichtgewicht versie’ van de HTML. Hierdoor neemt de gebruiksvriendelijkheid toe. Wie van plan is om in 2017 een mobiele versie van de website te starten, doet er zeker goed aan om AMP te overwegen. Naast het gebruikersgemak voor bezoekers, blijkt uit statistieken dat het tevens een hogere ranking kan opleveren in de zoekresultaten van Google.

Een groeiende vraag naar inhoud

Iedereen kent het wel. Je bent op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp, maar elke webpagina die je bezoekt, biedt dezelfde informatie aan – maar dan in andere woorden. Gelukkig gaat dit veranderen. Google gaat in 2017 nóg meer meten hoe lang bezoekers op een pagina doorbrengen. Websites met uitgekauwde informatie zullen de bezoekers slecht aan zich weten te binden, terwijl websites met veel leuke, interessante en vernieuwende informatie ervoor zorgen dat bezoekers blijven plakken. Focus je in 2017 dus minder op de kwantiteit van de content, maar investeer in het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige informatie. Iets wat mensen nog niet eerder online hebben gelezen. Kruip in de huid van de bezoeker van je website en bedenk waar zíj naar op zoek zijn. Hierdoor is de kans groot dat ze langer blijven hangen op jouw website, wat vervolgens door de algoritmes van Google kan worden herkend – met een hogere ranking tot gevolg.

Machine learning wordt steeds belangrijker

Google gaat in 2017 maximaal inzetten op het gebruikersgemak. Alle ideeën en systemen worden hierop aangepast. En Google wordt hier steeds slimmer in. Middels machine learning worden algoritmes (de wegingstools voor het bepalen van de ranking) constant geüpdatet. Er wordt – in tegenstelling tot de begindagen van SEO – naar alle facetten van de website gekeken. Is de veiligheid op orde? Hoe is de lay-out van de website? Worden pagina’s snel geladen? Helaas kan Google goed geheimen bewaren en is het tot op de dag van vandaag niet volledig bekend waar de rankings op gebaseerd zijn. Maar verwacht wordt dat, door deze slimme technologieën, kwaliteit het in 2017 zeker gaat winnen van kwantiteit!

Meer gesproken zoekopdrachten en snippets

Last but not least! Eén van de belangrijkste trends op het gebied van Search voor 2017 volgens diverse deskundigen zijn de gesproken zoekopdrachten. In plaats van een paar ingetypte trefwoorden, wordt er vaak een volledige zin – in vraagvorm – ingegeven. Deze gesproken zoekopdrachten veranderen de manier waarop er naar informatie wordt gezocht, en de manier waarop Google daarop reageert. Het gebruik van volzinnen leidt tot een verandering in de ranking van websites en tot een toename in de zogenoemde snippets - Een stuk tekst met het antwoord op de gesproken vraag. De meest relevante snippet wordt boven de zoekresultaten geplaatst, vaak met vermelding van de bronpagina. Het schrijven van een snippet is redelijk eenvoudig: bedenk welke vragen bezoekers kunnen hebben over jouw producten/diensten en formuleer hier korte en bondige antwoorden op. Het kost weinig extra tijd en moeite om deze snippets te integreren in je website. Een prima manier om als zzp'er je ranking een boost te geven.

Het mag voor zich spreken dat de huidige SEO-markt constant in beweging is. Wat een jaar geleden goed werkte, is nu al hopeloos ouderwets geworden. Ook in 2017 blijft SEO een belangrijk onderdeel van de marketing-approach van een bedrijf. Er is alleen een stuk meer fine-tuning nodig om de juiste snaar te raken. Een mooie uitdaging voor het nieuwe jaar!

Terug naar overzicht

Romano Groenewoud

Romano Groenewoud leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken. Door deze twee passies te combineren kan Romano met SEO Geek de meest cutting edge zoekmachine optimalisatie campagne aanbieden die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs.

Volg Romano op Twitter voor het nieuws en ontwikkelingen over SEO, internet ondernemen en locatie onafhankelijk werken: @SEOGeekNL.

Meer blogs van Romano Groenewoud

4 januari 2016

SEO Quick Wins voor zzp’ers om goed van start te gaan in 2016

19 augustus 2015

Leven en werken als een digitale nomade voor zzp´ers


 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.