• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:

Post is top, maar zo val je pas echt op

De eerste indruk telt! Dat is met een envelop niet anders dan met mensen. Wanneer een envelop door je brievenbus valt, kijk je als eerste naar de buitenkant. Is het een opvallend ontwerp, dan wil je deze meteen openmaken. Ziet het er saai uit, dan is de kans groot dat de envelop onder op de stapel post belandt. Daarom hier een aantal tips die zorgen dat jouw klant niet kan wachten om je envelop te openen!

De envelop is onderdeel van je huisstijl

Bedenk jezelf dat de envelop die je ontwerpt een verlengstuk is van je huisstijl. Jouw klanten geven hier hun oordeel over. Denk daarom niet te makkelijk over het ontwerp van je envelop.

Verstuur je een direct mail , dan is de kans groot dat jouw de ontvanger besluit om jouw poststuk te openen op basis van de envelop of verpakking!

TIP: Wil je weten hoe iemand je envelop ontvangt? Soms ziet de envelop er na de lange reis met PostNL ineens heel anders uit. Test dit eens door een mailing te sturen naar een vriend, familielid of jezelf.

Maak het niet te ingewikkeld

Hoe ingewikkelder een poststuk, hoe moeilijker het is voor een machine om deze automatisch te sorteren. Post loopt langs een digitaal oog dat in een fractie van een seconde essentiële informatie moet kunnen lezen. Sorteermachines zijn intelligent, maar hebben niet de nuance van het menselijk oog. Slordig handschrift of subtiele kleurverschillen maken het alleen maar moeilijker en vergroten het risico dat je brief nooit op bestemming aankomt. Ook de grootte, vorm en dikte hebben invloed op de snelheid van sorteren.

TIP: Zorg er bij een envelop met venster voor dat het adres op de brief niet kan verschuiven!

 

Een luxe ogende papiersoort kan de openingsratio van een direct mailing aanzienlijk verhogen.

Sjoerd de Vries, Flyeralarm

Papier en materiaalkeuze

Heb je al eens stilgestaan bij de uitstraling van het ontwerp en het materiaal van je envelop en wat dit vertelt over jou? Ben je bijvoorbeeld bezig met het verduurzamen van je bedrijf, dan is het slim om te kiezen voor gerecycled papier. Wil je klasse uitstralen, kies dan voor een zwaardere papiersoort.

Hoe duurder de papiersoort, hoe sneller je budget op is. Toch is het soms de moeite waard om voor een duurdere papiersoort te gaan en meer luxe uit te stralen. Een luxe ogende papiersoort kan de openingsratio van een direct mailing aanzienlijk verhogen. Hoe zou je zelf reageren als je zo’n envelop ontvangt? Ga je die openen of belandt het meteen op de oud papier stapel?

Pimp je envelop voor extra schwung

Het liefst wil je dat jouw envelop meteen wordt geopend. Naast een spannend ontwerp, zijn er ook druktechnisch mogelijkheden om die kans te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan UV-spotlak waarmee je delen van je ontwerp extra onder de aandacht kunt brengen met een glanzende laag. Bij Flyeralarm zijn er veel opties om enveloppen te maken en te pimpen.

Daarnaast kun je nog items toevoegen aan de envelop:

- Persoonlijke, unieke postzegels - Een kleine ronde sticker of sluitzegel om de envelop te sluiten, kijk hier voor voorbeelden.

- Een oude wasstempel om je envelop te sluiten. Het is iets meer werk, maar valt wel op en geeft een mooie ervaring.

Zo zie je maar dat er genoeg manieren zijn om te zorgen dat de ontvangers van jouw envelop deze daadwerkelijk openen. Welke van deze tips pas jij direct toe op jouw volgende mailing? En welke tips mis jij nog in deze lijst?

Onze partners

Terug naar overzicht
Sjoerd de Vries

Sjoerd de Vries

Sjoerd is marketeer bij drukwerkgigant Flyeralarm Benelux; de drukkerij waar zzp’ers alles kunnen laten bedrukken, van visitekaartjes tot t-shirts. Sjoerd is intensief betrokken bij de podcast Merkversterkers. In deze podcast vertellen inspirerende ondernemers hoe ze hun merk op de kaart zetten. Dat gaat allemaal met bakken energie. Aanrader voor iedere zzp’er!