gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Kies de juiste kleuren!

11 augustus 2020

Onze ogen zijn kleine wonderen op zintuiglijk gebied. Waar we het afleggen tegen andere zoogdieren met ons gehoor en reukvermogen, is de mens een absolute kampioen als het gaat om het onderscheiden van kleuren. Kleuren roepen emoties op en brengen associaties en herinneringen naar boven. Het is dus belangrijk om als zzp'er voor je website goede keuzes te maken wat betreft kleurgebruik.

Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan! Er zijn zoveel kleuren om uit te kiezen. Waar moet je beginnen? Heb je een bedrijf of merk, dan heb je waarschijnlijk al een of meer kleuren voor je huisstijl gekozen (of heb je die door een goede ontwerper laten kiezen). Het ligt voor de hand om die kleuren ook te gebruiken voor je website, vooral vanwege de herkenbaarheid.

Heb je de kleuren al gekozen? Ook dan kun je nog genoeg leren van deze blog. Lees vooral verder, want we gaan nog wat vertellen over wat welke kleuren voor bepaalde doelgroepen betekenen.

De psychologie van kleur

In de psychologie is veel onderzoek gedaan naar het effect van kleuren op mensen. Daar komen opmerkelijke bevindingen uit voort. Zo duidt geel op gevaar en kan het een waarschuwing betekenen. Voor rood geldt dat eveneens, maar die kleur betekent ook ‘actie’ (als in ‘beweging’, niet ‘aanbieding’).

Groen associëren we (uiteraard) met 'natuur' en 'buiten zijn'. Dus verkoop je outdoorartikelen of wil je duurzaamheid en milieu benadrukken, dan is dit je kleur. Groen wordt trouwens ook veel gebruikt voor buttons op websites. Daarbij is het belangrijk dat deze geïsoleerd staan, dus liefst op een overwegend witte pagina.

Blauw wekt vertrouwen. Niet voor niets zijn de sites van Facebook, PayPal en veel andere grote bedrijven overwegend blauw. Overigens is deze associatie vooral afkomstig uit de VS, waar blauw al eeuwenlang de kleur is van ‘corporate America’.

Oranje wil zeggen: actie!

Oranje is een fijne kleur om op de site iets mee te benadrukken, bijvoorbeeld een actie. Oranje prikkelt en stuurt impulsief gedrag. Vergeet ook zwart en wit niet als kleuren. Wanneer je zwart op de juiste manier gebruikt op een site, straalt het luxe en waarde uit. Wit daarentegen geeft lucht aan een ontwerp. Niet voor niks gebruikt de meest bezochte site ter wereld voornamelijk wit – Google.

Tot zover de psychologie van kleur in het algemeen. Daarmee is nog lang niet alles gezegd over het effect van kleuren op mensen. Er zijn namelijk grote verschillen tussen hoe de beide geslachten kleur zien. Is je doelgroep vrouwelijk? Kies dan voor blauw, paars en groen en vermijd zoveel mogelijk oranje, bruin en grijs. Mannen houden van blauw, groen en zwart, en worden minder vrolijk van bruin, oranje en paars.

Kleuren en cultuurverschillen

Elementaire kennis van kleurenpsychologie kan je op weg helpen met het kiezen van kleuren voor je website. Maar pas op, want kleuren kunnen in verschillende culturen een totaal afwijkende betekenis hebben.

Rood bijvoorbeeld roept in Zuid-Afrika associaties op met rouw, terwijl deze kleur in China wordt gebruikt voor feestelijkheden (zoals Nieuwjaar). Geel roept in China dan weer associaties op met pornografie, terwijl die kleur in grote delen van Afrika wordt gebruikt om rijkdom mee te benadrukken (vanwege de gelijkenis met goud). En waar we in het westen de kleur blauw verbinden met jongens, geldt die kleur in China als uitgesproken vrouwelijk. Grappig genoeg is de betekenis van groen dan weer gelijk in vrijwel alle culturen: natuur, rust en duurzaamheid.

Terug naar overzicht

Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer en Webmaster bij Argeweb. Met zijn design capaciteiten optimaliseert hij de website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO-, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.

Meer blogs van Jelle Terwisscha van Scheltinga

13 juli 2020

Content voor je website: waar haal je de inspiratie vandaan?

4 februari 2020

Ik wil een website (laten) maken, hoeveel budget heb ik nodig?

Toon alles...

 
 

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord