gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Het verschil tussen het zelfstandig ondernemerschap en payrolling

22 mei 2015

Als je zzp’er wilt worden, dan kies je voor vrijheid, flexibiliteit en onafhankelijkheid. Daartegenover staat dat je als zzp’er allerlei ondernemersrisico’s loopt die niet gelden voor werknemers in loondienst. Met payrolling kun je als zelfstandige werken met minder risico’s.

Je werkt met payrolling volledig zelfstandig.  Je bepaalt zelf voor wie je werkt en tegen welk tarief. Ook de werktijden bepaal je zelf. Daarin verschilt payrolling dus niet van zelfstandig ondernemerschap. Maar verder zijn er een aantal evidente verschillen te noemen tussen werken via payrolling of als zzp’er.

Sociale verzekeringen

Zzp’ers die payrollen, staan op de loonlijst van een payroll bedrijf. Daardoor zijn ze automatisch verzekerd voor de WW, de Ziektewet en arbeidsongeschiktheid. Ze zijn dus zeker van inkomen wanneer ze ziek of arbeidsongeschikt raken, of wanneer ze tijdelijk geen opdrachten hebben. Zzp’ers zijn dat niet. Natuurlijk kunnen zzp’ers zelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Uit onderzoek blijkt echter dat zo’n twee derde van de zzp’ers dat niet doet vanwege de té hoge premie.

Facturatie en debiteurenbeheer

Het is één van de grootste ergernissen van zzp’ers: facturatie en debiteurenbeheer. Zzp’ers zijn veel tijd kwijt met factureren. Ook het betaald krijgen van facturen is tijdrovend. De helft van alle zzp’ers kampt namelijk met wanbetalers; opdrachtgevers die te laat of niet betalen. Daardoor kunnen de zelfstandigen enorm in de problemen komen.

Met payrolling heeft de zelfstandige geen omkijken naar de facturatie en het debiteurenbeheer. Ze hoeven alleen hun gewerkte uren en bijbehorend tarief door te geven. Sommige payroll bedrijven betalen soms zelfs uit voordat de opdrachtgever de factuur heeft betaald. Met andere woorden: opdrachten worden voorgefinancierd. Het payroll bedrijf zorgt er verder voor dat de rekeningen betaald worden door opdrachtgevers.

Voor één opdrachtgever werken

Om probleemloos als zzp’er aan de slag te gaan, moet je onder meer voldoen aan de volgende twee regels:
•    Je hebt drie of meer opdrachtgevers;
•    Je verdient niet meer dan 70% van je inkomen bij één opdrachtgever.

Als je als zzp’er maar één opdrachtgever hebt, dan kun je in de problemen komen. De Belastingdienst kan je aanmerken als schijnzelfstandige, met boetes en naheffingen voor jou en je opdrachtgever tot gevolg. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer je als zzp’er alleen opdrachten doet voor je ex-werkgever. De zelfstandigen die via payrolling werken, lopen geen risico op schijnzelfstandigheid. Zij kunnen zonder problemen voor één opdrachtgever werken.

Aftrekposten voor ondernemers

Als je besluit je te registreren bij de KvK als zzp’er en je voldoet aan de voorwaarden van de Belastingdienst, dan kun je in aanmerking komen voor verschillende aftrekposten en ondernemersregelingen. Denk bijvoorbeeld aan de startersaftrek of kleine ondernemersregeling. Dit zijn fiscale voordelen die je helpen bij het ondernemen. Je houdt door deze voordelen netto meer geld over. Dat maakt het zelfstandig ondernemerschap aantrekkelijk. Payrollers hebben deze voordelen niet. Payrollers staan op de loonlijst van een payroll bedrijf en zijn dus geen echte ondernemers.

Administratie bijhouden

Je hebt als zzp’er een hoop ondernemersplichten. Zo moet je bijvoorbeeld een strakke administratie bijhouden. Deze moet bestaan uit de volgende zaken:
-    Grootboekadministratie;
-    Debiteuren- en crediteurenbeheer;
-    In- en verkoopadministratie;
-    Voorraadadministratie, indien je werkt met inkoop en verkoop van goederen;
-    Kasboek.

De Belastingdienst hanteert strenge eisen waar je boekhouding aan moet voldoen. In het uitpluizen, bijhouden en doorvoeren van de precieze regeltjes zit een hoop werk. Als de administratie niet op orde is, kunnen hoge boetes volgen. Verder moet je als zzp’ers jaarlijks, maandelijks of per kwartaal een BTW-aangifte doen bij de Belastingdienst.

Zzp’ers die payrollen hebben geen omkijken naar hun administratie. Zoals gezegd wordt de facturatie en het debiteurenbeheer overgenomen door het payroll bedrijf. De overige administratieve verplichtingen vervallen, omdat payrollers geen echte ondernemers zijn. Zo hoeft de zzp’er geen BTW-aangifte te doen. Het payroll bedrijf levert aan de payroller de loonstroken en jaaropgaven.

Terug naar overzicht

Jan Meulendijks

Jan Meulendijks werkt als content marketeer voor Tentoo. Tentoo biedt loongerelateerde diensten aan ondernemers, zzp’ers en freelancers, zodat zij onbekommerd kunnen ondernemen. Ruim 22.000 freelancers en zzp’ers worden via Tentoo verloond.

Jan heeft in het verleden als freelancer gewerkt en werd daarbij verloond via Tentoo. Sinds 2014 werkt hij bij het eerste payrollbedrijf van Nederland. Volg Tentoo op Twitter voor het nieuws en ontwikkelingen over zzp’ers en ondernemen: @Tentoo_nl

Meer blogs van Jan Meulendijks

9 maart 2017

Minimumtarieven voor freelancers: goed idee of niet?

25 oktober 2016

Bestaat de boekhouder over tien jaar nog?

3 oktober 2016

De belangrijkste reden dat de Wet DBA niet werkt

19 september 2016

Paniek rondom Wet DBA verklaard aan de hand van krantenkoppen

12 augustus 2016

Verplicht pensioenfonds voor zzp’ers? Slecht plan!

Toon alles...

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?

 
   

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.