gasten online
Registreer en profiteer!
Ik wil starten
Stappenplan
 

Beter ranken in Google? Koppel je site aan Search Console voor meer inzicht

10 maart 2020

Laten we eerlijk zijn, we zoeken allemaal wel eens onze eigen naam op in Google. Maar ook als ondernemer is het goed om te weten hoe jouw (bedrijfs)naam naar voren komt in de zoekresultaten. Per slot van rekening is de ranking van jouw site in Google voor een groot deel bepalend voor het succes van jouw bedrijf. Met de gratis dienst Google Search Console kun je precies zien hoe jouw site presteert in de zoekmachines.

Google Search Console is een gratis dienst die jou als zzp'er een nauwkeurig beeld geeft van hoe jouw website geïndexeerd wordt door de Google zoekmachine. Is er iets mis met de indexatie, dan krijgt jouw site een lagere positie op de search engine result page (SERP), waar mensen de zoekresultaten voorgeschoteld krijgen. Het is zaak om een zo hoog mogelijk positie te krijgen voor de voor jouw belangrijke zoektermen. Mocht Google inderdaad problemen ondervinden bij het indexeren van jouw website, dan vertelt de Search Console waar dat aan ligt.

Niet alleen voor je ego

Ook houdt Google Search Console verkeersgegevens bij tussen de zoekmachine en jouw site. Zo kun je zien op welke zoektermen je goed scoort, hoe vaak mensen daadwerkelijk doorklikken naar jouw site en op welke positie in de SERP jouw site gemiddeld belandt. Hoe hoger, hoe beter.

Ook interessant is dat je in Search Console een overzicht krijgt van andere sites die naar jouw site linken. Dit is niet alleen goed voor je ego; Google vindt linkjes nog altijd een erg goede graadmeter voor of een site de moeite waard is. Linken er veel sites naar jou? Dan heb je vast een website die de moeite waard is en die zal door Google hoger gewaardeerd worden.

Search Console is dan ook een onmisbare tool voor online marketeers en SEO-specialisten. Als bedrijfseigenaar hoef je de dienst niet tot in detail te kennen om er veel profijt van te hebben. Af en toe een snelle blik in Search Console kan je al een goed beeld geven van waar de sterke en zwakke punten van jouw site liggen. Door die punten aan te pakken kun je flinke verbeteringen realiseren in de zoekresultaten en zo in beeld komen bij meer potentiële klanten.

Koppel je domeinnaam aan Search Console

Voor je Google Search Console kunt gebruiken, moet je de dienst eerst koppelen aan je domeinnaam. Als je met je Google-account voor het eerst inlogt op Search Console, dan krijg je direct het verzoek om een 'property' toe te voegen. Vul daar de url van je website in. Het is belangrijk om alle varianten van de url in Search Console toe te voegen. Denk daarbij aan de url met en zonder 'www' als voorvoegsel en zowel de http als de https-variant.

Vervolgens moet je ‘bewijzen’ dat jij de eigenaar bent van de 'property'. Dat doe je door een stukje code toe te voegen aan je website. Dat kan door een html-bestand te uploaden naar de server, of een stukje code in de <head>-tag van je site te plaatsen. Als je al gebruik maakt van Google Analytics, kun je ook dat account gebruiken om je identiteit tegenover Google te verifiëren. Je hoeft dan niet in de bestanden van de site zelf aan de slag.

WordPress maakt het gemakkelijk

Heb je een WordPress-site, dan kun je het jezelf gemakkelijk maken. Ook hiervoor zijn gratis plugins beschikbaar die het verifiëren gemakkelijk maken. Zoals de plugin ‘Search Console’. Daarmee hoef je alleen maar de verificatiecode die Google je geeft in een invoerveld in te vullen. De plugin zorgt dat die code op de juiste plek komt te staan, zodat Google deze kan uitlezen. Bijkomend voordeel van deze plugin, is dat je de belangrijkste gegevens uit Google Search Console ook direct kunt bekijken in je WordPress-omgeving.

Met het koppelen van jouw domeinnaam aan Google Search Console ben je altijd op de hoogte van hoe jouw site het doet in de zoekresultaten. Essentiële informatie voor ondernemers die nooit een lead willen mislopen.

Terug naar overzicht

Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer en Webmaster bij Argeweb. Met zijn design capaciteiten optimaliseert hij de website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO-, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.

Meer blogs van Jelle Terwisscha van Scheltinga

4 februari 2020

Ik wil een website (laten) maken, hoeveel budget heb ik nodig?

20 januari 2020

Tips om een passend thema te kiezen voor je WordPress website

12 december 2019

10 tips om jouw pagina hoog in Google te krijgen als zzp’er?

29 oktober 2019

Wat zijn de mogelijkheden als mijn ideale domeinnaam bezet is?


 
 

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.

Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!
Log in om de download te openen.
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download te kunnen openen.
Wij en door ons geselecteerde partners gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de beste ervaring op onze website bieden. Als je doorgaat met het gebruik van deze site, gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Lees hier ons cookie statement. akkoord