• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:
  • Update datum:
  • Leestijd: 4 min

10 tips voor een geweldige eerste indruk met je homepagina

De homepagina (of homepage) is de eerste pagina die de bezoeker na het intikken van een domeinnaam te zien krijgt van je website. Het is eigenlijk een voorproefje van wat je allemaal te bieden hebt. Hier overtuig je de bezoeker om verder te kijken en bij je terug te komen. Het is dus belangrijk om als zzp'er met je homepagina je beste beentje voor te zetten. In deze blog geef ik je 10 tips voor hoe je dat het beste kunt doen.

Vroeger, in de begindagen van het internet, was de homepagina in alle gevallen de eerste pagina die werd bezocht. Dan tikte je in de adresbalk daadwerkelijk www punt mijndomein punt nl in. Dit gebeurt tegenwoordig veel minder. De meeste bezoekers komen binnen op een andere webpagina omdat ze specifieke informatie zoeken. Is de homepagina dan nog belangrijk? Toch wel, want dit is de plek waar veel bezoekers die via een zoekmachine bij jou terecht komen even kijken om te zien wat er verder nog te vinden is op jouw website. Wat je natuurlijk wilt, is dat bezoekers enthousiast raken door wat ze zien en verder klikken.

Vergelijk het met hoe een relatie ontstaat tussen twee mensen die elkaar ontmoeten op een datingsite of in een kroeg. De eerste pagina die wordt bezocht, is dan de kennismaking tussen deze twee mensen. Hierop volgt een bezoek aan de homepagina. Dit is de eerste date; het moment waarop beide partijen elkaar beter willen leren kennen. Dat is ook hoe je je homepage neer moet zetten: laat zien wie je bent en wat de bezoeker van je website kan verwachten. Leidend hierbij is de vraag: “what’s in it for me?” Probeer je dus in te leven in de bezoeker en zorg dat de homepagina antwoord geeft op vragen die de bezoeker heeft.

Met deze tips zet jij een sterke homepagina neer die zorgt voor die tweede date!

Tip 1: Bepaal het doel van de website

Je homepagina zorgt ervoor dat een bezoeker verder wil kijken op je website. Dat lukt alleen als je scherp voor ogen hebt welk doel je wilt bereiken met je website. Bied je een dienst aan? Vertel dan kort en krachtig wat je doet. Wil je mensen inspireren met je blogs? Plaats de best bekeken of nieuwste blogs. Is jouw site een webshop? Toon dan een productgalerij of licht een paar producten uit. Voor alles geldt: laat jezelf zien en houd het kort en krachtig.

Tip 2: Laat direct zien wat je doet

De bovenkant van de homepage is het gezicht van je website. Zorg dus dat je hier vertelt wat je te vertellen hebt. Wees duidelijk, kort en krachtig. Mijndomein verkoopt onder andere domeinnamen en webhosting. Die zie je dan ook bovenaan onze homepage. Heb je een makelaarskantoor? Presenteer droomhuizen. Verkoop je dierenproducten? Zet die bovenaan je homepage.

Als het goed is, wil een bezoeker meer zien van je website. Waar wil je dat een bezoeker naar doorklikt? Zorg dat die klik goed is te vinden aan de bovenkant van je homepage. Bijvoorbeeld door een opvallende knop te plaatsen. Deze call-to-action (CTA) kan ‘nu boeken’, ‘gratis hypotheekgesprek’ of ‘bekijk het recept’ zijn. Afhankelijk van het doel van je website en van je homepage bepaal je de CTA.

Tip 3: Zorg dat je website er goed uitziet

Bij een eerste date zorg je dat je er zo goed mogelijk uitziet. Je wilt immers een goede indruk maken. Hetzelfde geldt voor de homepage van je website. Kies het template dat bij je past en zorg dat je website er aantrekkelijk uitziet. Fotografie en video kunnen hierbij helpen. Maar let op: beeld is altijd ondersteunend. Waar het om draait, is het verhaal dat je te vertellen hebt. Houd het duidelijk en zorg dat de CTA blijft opvallen.

Tip 4: Zorg dat er wat te scrollen valt voor de bezoeker

Een groot deel van het bezoek komt van gebruikers van een smartphone of tablet. Scrollen is een tweede natuur geworden voor ons. Zorg dus dat er meer te vinden is dan alleen de kennismaking. Op de eerste date mag je best wat dieper gaan.

Tip 5: Vertel wat jou uniek maakt

Je hebt vast bedacht waarom klanten bij jou moeten kopen en niet bij je concurrenten. Meld dit kort en krachtig op je homepage. Welke producten of diensten lever je bijvoorbeeld? En wat zijn de voordelen als een klant met jou in zee gaat?

Met testimonials geef je een gevoel van betrouwbaarheid aan de bezoeker van je website.

Tabitha Poolen

Tip 6: Wat vinden anderen van jou?

Stel dat iemand jou vertelt hoe geweldig hij is, wat is dan je reactie? En als zijn buurman vertelt hoe geweldig hij is? Dan geloof je het veel sneller. Dit is de kracht van testimonials. Klanten vertellen wat ze vinden van jou en van je producten en geven daarmee een gevoel van betrouwbaarheid aan de bezoeker van je website. Een mooie optie om op je homepage te plaatsen. Bijvoorbeeld door kleine foto’s te plaatsen met een korte tekst erbij.

Tip 7: Laat zien wie je bent

Bezoekers van een website willen vaak graag weten wie er achter de website schuilgaat. Met een kort stukje tekst over jezelf maak je je website persoonlijker. Vergeet ook niet om een foto of video te plaatsen; zo geef je je bedrijf een gezicht en krijgen bezoekers meer vertrouwen. En dat zorgt er weer voor dat ze sneller terugkomen. Heb je een groter bedrijf, dan kan je ook kort iets over je bedrijf vertellen en doorlinken naar een uitgebreidere over ons-pagina.

Tip 8: Presenteer je producten

Wil je met je website producten verkopen, dan kan het slim zijn om iets verder naar beneden op de homepagina ook je producten en prijzen te vermelden. Doe dat niet meteen; je wilt eerst mensen overtuigen door te vertellen wie je bent en wat je uniek maakt. Maar wie de moeite neemt om naar beneden te scrollen, heeft vaak ook interesse om de volgende stap te zetten. Dit is de plek voor een kort en duidelijk overzicht van je producten en de prijzen.

Tip 9: Maak je homepagina goed vindbaar bij Google

Vergeet niet dat je homepage, net als de rest van je website, goed te vinden moet zijn bij zoekmachines. Schrijf daarom goede SEO-teksten, zorg voor een responsive website en gebruik cache-plugins die maken dat je homepage snel laadt. Zorg er in ieder geval voor dat mensen die op je naam zoeken op je homepage terechtkomen.

Tip 10: Wees creatief

Deze tips helpen je op weg, maar vergeet niet dat je op een eerste date indruk moet maken. Iets om het ijs te breken of om op te vallen tussen andere dates die iemand heeft. Je mag best een beetje verrassen. Denk aan een homepage takeover, maar dit is vaak eenmalig. Je kunt ook kiezen voor iets wat langer zichtbaar blijft, zoals de invulling van je homepage. Waarom zou je daar niet iets opvallends plaatsen waardoor jij beter overkomt dan je concurrenten? Of gebruik video om bezoekers te boeien. Blijf bij het bedenken van zo’n net-iets-anders-dan-anders actie wel altijd bij jezelf, want je wilt laten zien wie jij bent.

Vergeet ik de header en de footer nu?

Zo, de eerste date is voorbij en jij hebt je 10 tips om mee aan de slag te gaan. De header en de footer heb ik expres niet genoemd. Dit zijn onderdelen van je website die op elke pagina te zien zijn. In je header zet je vaak je logo en de navigatie van je website. En niet te vergeten: een zoekfunctie waarmee bezoekers snel de antwoorden vinden op je website die ze zoeken. De footer is voor mensen die op zoek zijn naar extra informatie. Zet er in ieder geval je contactgegevens in.

Zo, nu ben ik er toch nog even op in gegaan. Maar ik denk dat de header en footer nog wel ruimte bieden voor een aparte blog. Voor nu ben ik benieuwd naar wat jullie vonden van deze blog. Komt er een tweede date?

Onze partners

Blogs

ZZP Stappenplan

ZZP Stappenplan

Ga je starten als zzp'er? Gebruik dan ons stappenplan om goed voorbereid te beginnen.

Terug naar overzicht
Tabitha Poolen

Tabitha Poolen

Tabitha is Content Marketeer bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, websites en online ondernemen. Start nu ook jouw website of webshop gratis en kies je domeinnaam al vanaf €0,10 per maand.