• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Het nieuwe ondernemen

Het houdt mij al een tijdje bezig: het nieuwe ondernemen. In mijn visie is dit zinvol ondernemen, doen waar je goed in bent en daarmee gezond geld verdienen. Omdat werken dan leuk is en omdat je juist dan in staat bent de meeste waarde te creëren voor jouw klanten. Omzet en klanten zijn dan een logisch gevolg.

Resultaatgericht werken met winst als doel is niet wat ons gelukkig maakt. Het heeft zelfs tot crisis geleid. Want als de focus op winst overheerst gaat dit uiteindelijk ten koste van mensen en de kwaliteit van diensten. Ook ik heb dit ervaren toen ik als sales doelgericht te werk ging om mijn targets te behalen. Met mijn bankrekening ging het goed, maar ik werd er doodongelukkig van. Als maar harder werken, waarom eigenlijk? Deze ervaring heeft me doen inzien dat ik het anders wilde. Ik wil zinvol ondernemen, doen waar ik goed in ben en als gevolg geld verdienen.

Met deze insteek is mijn manier van ondernemen 180 graden omgedraaid. Waar ik jaren lang resultaatgericht te werk ging en mij richtte op meer klanten, meer omzet en meer succes, richt ik mij nu op het leveren van waarde. In de eerste plaats voor mezelf: wat voelt goed, hoe kom ik tot mijn recht. En op de tweede plaats: wat geeft de hoogste bijdragen aan mijn klanten. De vorm van mijn diensten, het tempo waarop ik dat aanbied en de omzet die ik behaal bewegen mee met waar er vraag is. In tegenstelling tot een target stellen en daar alles voor doen om dat te behalen.

Zo erin staan, dat ging niet over een nacht ijs. Sterker nog, ik betrap mijzelf er nog steeds op dat ik af en toe in eurotekens denk en verlang naar veel succes en heel veel omzet. Het verschil met vroeger is dat ik nu weet dat deze gedachten gebaseerd zijn op de betekenis die ik altijd ontleende aan succes: Namelijk als ik succes heb dan ben ik waardevol, belangrijk en doe ik het goed! En natuurlijk wil ik nog steeds succes, alleen ik jaag er niet meer op. Het is gewoon een logisch gevolg van ondernemen vanuit een goed gevoel, veel waarde creëren en wel in eerste plaats door te doen waar ik goed in ben.

In mijn visie is het nieuwe ondernemen gericht op integriteit en authenticiteit. Ondernemen vanuit een hoger doel in plaats van geld verdienen. Dat hogere doel is zijn wie je bent en met je talent een zinvolle bijdragen leveren. Leven vanuit jouw persoonlijke missie. Wat is nu echt belangrijk voor je? Als je straks tachtig bent, wat heb je dan aan legacy achtergelaten? Wedden dat je dan niet in euro’s en materie denkt, maar wie je als mens bent geweest.

Wordt omzet en winst dan minder belangrijk? Het is juist belangrijker dan ooit! Het verschil is dat het een middel is om een gezond bedrijf te runnen. Wil je veel omzet, ja natuurlijk, omdat je dan je aanbod verder kunt ontwikkelen. En natuurlijk om zelf een lekker en gezond leven te leiden. Met geld kun je de kwaliteit van jouw leven en die van je omgeving verbeteren. Net zoals je gezond wilt eten en voldoende zuurstof wilt inademen, zo logisch is het dat je ook gezond geld wilt verdienen en uitgeven. Zodra echter het middel het doel wordt, kan dat zomaar ten koste van de kwaliteit gaan. Volgens mij precies de reden waarom in 2008 de crisis is ontstaan. De focus op groei van winst is uiteindelijk destructief en maakt niet gelukkig.

Deze 180 graden draai maken dat vraagt zelfinzicht, weten wie je bent en waar je voor staat. De focus op geld verdienen loslaten was het lastigste wat er is, want dat geld heb je toch echt nodig. Mijn advies is dan ook neem er de tijd voor. Verandering gaat stap voor stap. Maar begin! Wat wil je echt? En wat kan je vandaag nog doen om een eerste stapje te zetten. Neem verantwoordelijkheid voor de kwaliteit die je nu hebt. Wil je anders? Doe het dan! Een beter leven begint bij jezelf. Denk niet te snel in oplossingen. Blijf bij de kern waar het jou echt omgaat. Want in de nieuwe manier van ondernemen komen dingen naar jou toe. Als je het de tijd geeft en focust op de essentie sta je open voor veel meer oplossingen.

Wil jij hulp bij het bepalen van jouw focus? Ik help je de kern te ontdekken van wie jij bent, wat je echt goed kan en wat je klanten te bieden hebt. Zodat je grip krijgt op hoe je continu kunt groeien, ook als het even tegen zit.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Madelon Dik

Madelon Dik

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf Groei helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zzp'er in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Volg haar op Twitter: @madelondik en bekijk haar website: www.madelondik.nl