• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Een keer elektrisch, altijd elektrisch

De toename van hybride auto’s onder leaserijders was de afgelopen jaren enorm. Goed voor het milieu of alleen voor de portemonnee van de zakelijke rijder? Mobility Reporter blogger Richard Ninaber van Eyben zoekt naar de laadpalen in zijn straat.

De afgelopen jaren zijn veel zakelijke rijders overgestapt naar een, al dan niet in hybride vorm van, elektrisch rijdende auto. Volgens mobiliteitsexperts zal het aantal elektrisch aangedreven voertuigen enkel groeien. Prachtig!

De Outlander als lieveling

Vooral fijn voor de portemonnee van de zakelijke automobilist dat zo’n Outlander is uitgevonden. Trokken we hier jarenlang de neus voor op, nu is het een zeer populaire auto. Hij is immers groot, stevig, stoer (jawel), Japans (mag ook weer), schoon (wanneer er ook echt elektrisch mee gereden wordt) en, niet onbelangrijk, hij trekt de caravan met gemak richting Zuid-Europa. Klein detail, de actieradius van de brandstoftank is wel erg beperkt maar dat maakt de bestuurder niet uit (het voordeel in de portemonnee maakt alles goed).

Als ik ’s avonds met de honden door de wijk wandel staan de Outlanders en soortgenoten mij vriendelijk toe te glimmen. Wel fijn dat deze EV-rijders aan mij en de honden denken; we hoeven nergens te letten op hangende oplaadsnoeren. Die snoeren hebben zij prachtig weggewerkt. In de kofferbak voor alle duidelijkheid. Laden hoeft toch niet, dat is zo 2015, klaarblijkelijk.

Waar zijn de laadpalen?

Athlon hanteert al langer als criterium voor het ter beschikking stellen van een elektrische auto dat de bestuurder kan opladen op eigen terrein. Het gros van de auto’s die ik tijdens mijn rondje met de honden tegenkom staat op eigen terrein. Maar dan wel zonder een laadvoorziening! Goed, dat is natuurlijk enkel in mijn wijk. In al die andere wijken in Nederland zie je uiteraard wél alle hybride auto’s aan de laadpaal!

Waarom wordt er toch zo weinig opgeladen? Deze vraag na voorgaande klaagzang stel ik om het volgende: voor veel EV-rijders met een Athlonauto maakt een laadvoorziening deel uit van het leasetarief. Kortom, zij kunnen laden. Die laadvoorziening is onderdeel van de autoregeling. Er zijn dus op voorhand afspraken gemaakt over zoiets als het eigendomsrecht van de laadvoorziening. Een voorbeeld: bij een regulier einde van het leasecontract voor de auto waar het laadstation bij is besteld, gaat het eigendomsrecht over op de betreffende medewerker. Kortom, er is geen excuus om thuis niet op te laden.

Kiezen voor elektrisch?

Stel dat je toe bent aan een nieuwe auto. Je mag een leaseauto bestellen. Stel dat een elektrische auto dan evenveel kost als een niet-elektrische. Stel dan ook dat het bijtellingspercentage identiek is aan een niet-elektrische. Kies je dan, gezien het feit er al een laadpaal staat, voor een elektrische auto of toch maar niet? Is de laadpaal dan – weer – onderdeel van de balans tussen de daadwerkelijke kosten en de daadwerkelijke fiscale bijtelling? Zijn we dan weer terug in de tijd?

Of ben je dan wel de held? Mijn held, degene die willens en wetens toch elektrisch blijft rijden omwille van kinderen en kleinkinderen. Ben jij een wereldverbeteraar?

Ik en mijn honden, ook wij zullen je dankbaar zijn. En het laadsnoer als hindernis? Wij lopen daar met alle liefde met een grote boog omheen.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Richard Ninaber van Eyben

Richard Ninaber van Eyben

Richard Ninaber van Eyben is expert op het gebied van Fleet & Mobility management. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder.