• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Bereik waar je naar verlangt

Hoe kun je bereiken waar je naar verlangt? Niet later, maar vandaag nog. Dat is gemakkelijker dan je denkt. De kunst van bereiken wat je werkelijk wilt, zit hem namelijk in de manier waarop je je doel stelt.

Bijna alle ondernemers hebben winst als doel. Geld geeft financiële vrijheid, onafhankelijkheid, de mogelijkheid om goed te kunnen leven. Ook ik help mijn klanten hoe zij meer winst kunnen maken. Mijn aanpak is hierbij heel paradoxaal: ik help ondernemers zakelijk groeien door zich juist niet te focussen op winst. Je groeit beter, ook zakelijk, als je focust op de kern, oftewel hetgene waar het je werkelijk om gaat. De kern is jouw persoonlijke doel. Je wordt er blij van. Het motiveert en geeft zin aan je werk. 



Een valkuil waar veel mensen zich niet bewust van zijn, is dat ze veel energie stoppen in een doel dat ver van hen af staat. Dat gebeurt als je je niet richt op de kern van jouw verlangen, maar op het resultaat. Zo richt je je bijvoorbeeld op het binnenhalen van meer omzet en klanten. Je bent hier zo druk mee, dat je voorbij gaat aan je werkelijke verlangen. Bijvoorbeeld dat je mensen wilt inspireren of plezier wilt hebben in je werk. Je bent zo gefocust op het resultaat, dat je je echte verlangens overslaat en druk bent met activiteiten die je misschien helemaal niet blij maken en je veel energie kosten.



Als je op het resultaat focust in plaats van op de kern, zet je je zelf klem. Je ontneemt jezelf de ruimte dat er wel eens een hele andere invulling zou kunnen ontstaan in het geval je je op jouw kern richt. Want wie weet kun je wel veel harder groeien en meer omzet en klanten bereiken als je andere activiteiten zou doen. Als je je kern, je werkelijk verlangen, centraal stelt, sta je open om te ontdekken hoe je het meeste meerwaarde aan jouw klanten kunt bieden. Waar het je werkelijk om gaat, blijft de kern waar je aan vast houdt. En welke kant je zakelijk op gaat, ligt niet bij voorbaat vast. 



Wat je dit oplevert? Hoe meer je richt op de kern, hoe krachtiger je richting kunt geven aan wat je echt wilt bereiken. Alleen op deze manier kun je stap voor stap innoveren en groeien naar wat jou én jou doelgroep blij maakt. Dicht bij de kern blijf je gemotiveerd om je doel echt te behalen. En ten slotte: als jij goed richt, komen de juiste oplossingen vanzelf op je pad. Omdat je precies weet wat je zoekt, zul je eerder herkennen wat past.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Madelon Dik

Madelon Dik

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf Groei helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zzp'er in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Volg haar op Twitter: @madelondik en bekijk haar website: www.madelondik.nl