• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Aan de slag met crowdfunding

Wanneer je een goed idee hebt en daarvoor groeikapitaal nodig hebt kan je een aantal keuze's maken om dit kapitaal gefinancierd te krijgen.

Namelijk door:

  • De bank
  • Enkele investeerders
  • Eigen middelen
  • Uit de cacheflow van je eigen bedrijf ( langzame groei)
  • Idee laten liggen, niets doen

Behalve extra groei-investeringsbehoefte is in ons businessplan vooral de klantbinding (crowd value) de belangrijkste reden om aan de slag te gaan met crowdfunding. Uit ons marktonderzoek (crowdsourcing) merkten we al snel dat veel kleine investeerders op zoek zijn naar een leuk rendement, maar het liefs in iets unieks wil investeren waar men achter kan staan.

De StoreCorporation investeert en participeert in kansrijke en unieke webshops. Om de groei van deze webshops te kunnen realiseren zijn groei-investeringen nodig.

Crowdfunding is voor webshops niet meer bijzonder, maar particulieren die door middel van een investering direct mede-eigenaar worden van meerdere webshops is een volledig nieuw concept. Het ophalen van kapitaal bij een grote massa kleine investeerders – is een innovatieve vorm van (online) financiering met ongekend potentieel.

Crowd Value

De StoreCorporation maakt het mogelijk dat investeerders voor een klein stukje eigenaar worden van unieke webshops. De mede-crowd-funders kunnen door “crowd voting” input leveren en zijn daardoor meer betrokken bij het resultaat van de webshops. Daardoor is crowdfunding niet alleen een manier om groeikapitaal in huis te halen maar ook kennis van de crowd. Deze kennis van mede-investeerders geeft een crowd-based-business en resulteert in een “crowd value”.

Voor de StoreCorporation waren dit de criteria om voor het Symbid platform te kiezen. Dit crowdfundingsplatform heeft als kenmerk dat de funders via een coöperatie mede-eigenaar worden van het te 'crowdfunden idee”. Zover wij konden nagaan, hebben andere crowdfundingsplatforms niet deze mogelijkheid.

Om aan de slag te gaan met crowdfunding is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Als voorbeeld kan je zien dat we in onze crowdfundingsproject aandacht geven in de business-summary.

  • Wat is het? (vertel dat in 1-2 regels)
  • Hoe werkt het? (1-2 regels)
  • Verdienmodel? (1-2 regels)
  • Wat is er al bereikt? (1-2 regels)
  • Wat krijg ik als investeerder er voor terug? (1-2 regels)
  • Plan
  • Markt
  • Marketing & Sales

Financiële stukken:

  • Cash Flow voorspelling a.s. 3 jaar
  • Profit & Loss voorspelling a.s. 3 jaar
  • Aandeelhoudersovereenkomst (als bijlage)
  • Investmentplan (waar gaat het geld heen)

De keuze om alles in het Engels te doen heeft als reden dat de te financieren webshops zich internationaal aan het uitbreiden zijn en daardoor ook openstaan voor buitenlandse investeerders.

Het hele project staat op http://www.symbid.nl/ideas/5879-storecorporation

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Jaap Krijgsman

Jaap Krijgsman

Jaap Krijgsman is oprichter van de StoreCoporation.

De StoreCorporation is ervan overtuigd, dat het delen van informatie met webshopondernemers zal leiden tot betere bedrijfsprestaties: meer efficiency, meer eenvoud, meer omzet, meer klanten, meer productiviteit, meer motivatie, meer kracht en meer toegevoegde waarde.